LF:MNKO1022c Komunikace II -cv. - Informace o předmětu
MNKO1022c Komunikace a edukace ve výživě II - cvičení
Lékařská fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (cvičící)
Mgr. Veronika Suchodolová (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník) - Garance
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 14. 2. 13:00–16:20 C15/309, Po 21. 2. 13:00–16:20 C15/309, Po 28. 2. 13:00–16:20 C15/309, Po 7. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 14. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 21. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 28. 3. 13:00–16:20 C15/309, Po 4. 4. 13:00–16:20 C15/309, Po 11. 4. 13:00–16:20 C15/309, Po 25. 4. 13:00–16:20 C15/309, Po 2. 5. 13:00–16:20 C15/309, Po 9. 5. 13:00–16:20 C15/309, Po 16. 5. 13:00–16:20 C15/309, Po 23. 5. 13:00–16:20 C15/309
- Předpoklady
- MNKO0921c Komunikace I -cv.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Výživa dospělých a dětí (program LF, N-VDD)
- Cíle předmětu
- Předmět studenty seznamuje s problematikou komunikace ve výživě tak, aby si osvojili základní dovednosti správného šíření informací o výživě pro jednotlivce či populační skupinu. Důraz je kladen na specifika komunikace a edukace jednotlivých skupin - dětí, dospělých, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Součástí předmětu je teoretický základ publikační činnosti nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost a nácvik předávání informací o výživě v různých médiích.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka: -ovládá základní principy sociálního marketinku -provede kritickou analýzu výzkumných i popularizačních článků -dokáže pracovat s reklamou, výživovými mýty, hoaxovými zprávami v souvislostech s vědecky podloženými informacemi -vytvoří popularizační i odborný článek -zvolí vhodné formy komunikace ve zdravotnickém zařízení -navrhne vhodné formy edukace dle cíle, cílové skupiny a podmínek
- Osnova
- 1.Základy sociálního marketinku. 2.Reklama versus výživová doporučení, účinná výživová edukace. 3.Práce s mýty o výživě, hoaxovými zprávami, kritické čtení. 4.Popularizace vědy, nutriční terapeut v médiích, odpovědi na otázky pro laiky, odborníky. 5.Nutriční terapeut na trhu práce, sebeprezentace. 6.Kodex nutričního terapeuta. Možnosti edukace v poradnách, problematika názorového střetu, specifika pojetí výživy a výživových doporučeních. 7.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních I - komunikace ve zdravotnickém týmu. 8.Role nutričního terapeuta ve zdravotnických zařízeních II - komunikace s pacientem u lůžka, s klientem v poradně. 9.Projekty podpory zdraví regionální, celorepublikové či mezinárodní úrovně (z pohledu edukace a komunikace), příprava metodiky z oblasti správné výživy. 10.Tvorba odborných i populárních článku a sdělení o výživě.
- Literatura
- FIALOVÁ, Jana. Stravovací návyky dětí a školní prostředí : implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2012, 136 s. ISBN 9788087474556. info
- JANÁČKOVÁ, Laura. Praktická komunikace pro každý den. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 111 s. ISBN 9788024724799. URL info
- LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
- VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003, 122 s. ISBN 8024705575. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
- Výukové metody
- cvičení
- Metody hodnocení
- Zápočet po absolvování cvičení. K získání zápočtu je nutná účast na 90% vyučovacích hodin, aktivní účast na výuce i diskusi. Zápočet
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2022/MNKO1022c