BPNP0422c Péče porodní asistentky v neonatologii a pediatrii II - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/6/0. 60. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Opálková (cvičící)
Mgr. Stanislava Zmeškalová (cvičící)
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Pavla Opálková
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 15. 3. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 22. 3. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 29. 3. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 5. 4. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 12. 4. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 19. 4. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 26. 4. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 3. 5. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 10. 5. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno, St 17. 5. 6:30–11:30 Nemocniční stáže Brno
Předpoklady
BPNP0321c Péče v neonat. a pediat. I-cv. && BPNP0321p Péče v neonat. a pediat. I-l.
Absolvování předmětu Péče o novorozence I cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako praktický, probíhá v klinickém prostředí pod vedení vyučujícího či mentora odborné praxe. Seznamuje studenty se základní péčí o fyziologického novorozence bezprostředně po porodu a v prvním měsíci života. Zabývá se péčí o novorozence na porodním sále, zhodnocením poporodní adaptace, zajištěním termoneutrálního prostředí a následné péče o novorozence. Zvláštní důraz klade na umění zahájit neodkladnou resuscitaci, na prevenci SIDS a SBS, na screeningová vyšetření novorozence, zhodnocení a saturaci jeho potřeb.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studentky schopny:
-zhodnotit stav novorozence po porodu a v průběhu poporodní adaptace a případně zahájit resuscitaci či další opatření,
-zajistit dítěti termoneutrální prostředí a péči s ohledem na jeho stav a vývoj,
-zajistit hygienickou péči o novorozence, zhodnotit stav kůže a zajistit prevenci jejího poškození,
-identifikovat rizika SBS (Shaken Baby Syndrome) a edukovat rodiče v prevenci,
-identifikovat rizika SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) a edukovat rodiče v prevenci,
-pečovat o dítě s hyperbilirubinémií a vrozenými vývojovými vadami,
-provést základní screeningová vyšetření novorozence,
-vyšetřit potřeby novorozence a stanovit ošetřovatelský plán.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Klasifikace novorozence a nejčastější odchylky zdravotního stavu.
  • 2. Vyšetření novorozence a zhodnocení poporodní adaptace.
  • 3. První ošetření novorozence na porodním sále.
  • 4. Zajištění termoneutrálního prostředí.
  • 5. Hygienická péče o novorozence.
  • 6. Syndrom třeseného dítěte a jeho prevence.
  • 7. Syndrom náhlého úmrtí kojence a jeho prevence.
  • 8. Možná iatrogenní poškození kůže novorozence a jejich
  • prevence.
  • 9. Ošetřování novorozence s vrozenými vývojovými vadami.
  • 10. Ošetřování novorozence s hyperbilirubinémií.
  • 11. Resuscitace novorozence – praktické nácviky (na modelu).
  • 12. Screeningová vyšetření novorozence.
  • 13. Zhodnocení potřeb novorozence a stanovení ošetřovatelského plánu.
Literatura
  • DORT, Jiří, Eva DORTOVÁ a Petr JEHLIČKA. Neonatologie. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2018, 116 stran. ISBN 9788024639369. info
  • KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, xxiii, 432. ISBN 9788024738741. info
  • BLÁHOVÁ, Květa a Filip FENCL. Kazuistiky z pediatrie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014, 197 s. ISBN 9788020433923. info
  • LEBL, Jan, Jan JANDA, Petr POHUNEK a Jan STARÝ. Klinická pediatrie. Druhé vydání. Praha: Karolinum, 2014, xix, 698. ISBN 9788024626970. info
  • TOMÁŠKOVÁ, Iva. Pediatrie. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 41 s. ISBN 978-80-210-7385-2. URL info
  • JANOTA, Jan a Zbyněk STRAŇÁK. Neonatologie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013, 575 s. ISBN 9788020429940. info
Výukové metody
Interaktivní přednáška, diskuze, práce ve skupině – nácvik dovedností, audiovizuální prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení: Zápočet Hodnocení výsledků – podmínky ukončení: 100% účast ve cvičení, aktivita, úspěšné splnění testu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.