MZKMV0221s Metodologie vědy a výzkumu I - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 5. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lucia Hasonová (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Dolanová, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 24. 2. 13:00–15:30 F01B1/709, 16:00–17:40 F01B1/709
Předpoklady
Předpokladem semináře je základní znalost principů EBHC, kterou studenti získají v průběhu přednášek v rámci předmětu "Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I" MZEB0131p.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy vědy a výzkumu a především metodologickým konceptem GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation). Přístup GRADE umožňuje třídit vědecké důkazy, hodnotit jejich kvalitu a tvořit doporučení při tvorbě systematických review a klinických doporučených postupů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- formulovat klinickou, review či guideline otázku pomocí nástroje PICO
- posoudit důležitost výstupů
- posoudit spolehlivost vědeckých důkazů
- klasifikovat vědecké důkazy na základě faktorů snižujících či zvyšujících jejich kvalitu
Osnova
  • - koncept a význam přístupu GRADE
  • - klinické, review vs guideline otázky pomocí nástroje PICO
  • - hodnocení důležitosti výstupů
  • - spolehlivost vědeckých důkazů
  • - klasifikace vědeckých důkazů na základě faktorů snižujících či zvyšujících jejich kvalitu
Literatura
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse, cvičení.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen po splnění zadaných ůkolů.
Navazující předměty
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.