LF:MZKMV0221s Metodologie vědy - Informace o předmětu
MZKMV0221s Metodologie vědy a výzkumu I - seminář
Lékařská fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 5. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lucia Hasonová (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Dana Dolanová, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Pá 24. 2. 13:00–15:30 F01B1/709, 16:00–17:40 F01B1/709
- Předpoklady
- Předpokladem semináře je základní znalost principů EBHC, kterou studenti získají v průběhu přednášek v rámci předmětu "Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I" MZEB0131p.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejné zdravotnictví (program LF, N-VZDRAV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy vědy a výzkumu a především metodologickým konceptem GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation). Přístup GRADE umožňuje třídit vědecké důkazy, hodnotit jejich kvalitu a tvořit doporučení při tvorbě systematických review a klinických doporučených postupů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- formulovat klinickou, review či guideline otázku pomocí nástroje PICO
- posoudit důležitost výstupů
- posoudit spolehlivost vědeckých důkazů
- klasifikovat vědecké důkazy na základě faktorů snižujících či zvyšujících jejich kvalitu - Osnova
- - koncept a význam přístupu GRADE
- - klinické, review vs guideline otázky pomocí nástroje PICO
- - hodnocení důležitosti výstupů
- - spolehlivost vědeckých důkazů
- - klasifikace vědeckých důkazů na základě faktorů snižujících či zvyšujících jejich kvalitu
- Literatura
- doporučená literatura
- SCHÜNEMANN, Holger J., Yuqing ZHANG a Andrew D. OXMAN. Distinguishing opinion from evidence in guidelines. BMJ. 2019, 366, l4606. ISSN 0959-8138.
- SCHÜNEMANN H, J BROZEK, G. GUYATT, A. OXMAN, eds. GRADE handbook for grading quality of evidence and strength of recommendations. Updated October 2013. The GRADE Working Group, 2013. Dostupné z guidelinedevelopment.org/handbook.
- GUYATT, H. Gordon a kol. Rating Quality of Evidence and Strength of Recommendations: What is “quality of evidence” and why is it important to clinicians? BMJ. 2008, 336(7651), 995–998. ISSN 0959-8138.
- GUYATT, Gordon H., a kol. Rating quality of evidence and strength of recommendations: Going from evidence to recommendations. BMJ. 2008, 336, 1049. ISSN 0959-8138.
- KLUGAR, Miloslav, Andrea POKORNÁ, Jitka KLUGAROVÁ, Radim LÍČENÍK, Jan MUŽÍK, Dana DOLANOVÁ, Martin KOMENDA, Jakub GREGOR a Ladislav DUŠEK. Metodické postupy pro vytvoření a posuzování nově vytvořených KDP. Online. Praha: Agentura pro zdravotnický výzkum České republiky, 2018. 1.0. Tato metodika je nedílnou součástí Metodiky k zajištění jednotného postupu pro vypracování klinických doporučených postupů (KDP) (diagnostických a terapeutických postupů založených na důkazech) akceptovaných na národní úrovni (Ministerstvem zdravotnictví info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuse, cvičení.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen po splnění zadaných ůkolů.
- Navazující předměty
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2023/MZKMV0221s