aZLKED061c Konzervační zubní lékařství II - Endodoncie I - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MDDr. Julie Horáková, Ph.D. (cvičící)
MDDr. Petr Kučera (cvičící)
prof. MUDr. Martina Kukletová, CSc. (cvičící)
MDDr. Kristýna Macíková (cvičící)
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D. (cvičící)
MDDr. Petr Šikula (cvičící)
Marcela Machová (pomocník)
Vladimíra Pařízková (pomocník)
Milena Prudíková (pomocník)
Aneta Seroiszková, DiS. (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 27. 2. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/216, 7:30–12:30 F37/218, Út 28. 2. 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/218, 7:30–12:30 F37/216, St 1. 3. 7:30–12:30 F37/218, 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/216, Čt 2. 3. 7:30–12:30 F37/216, 7:30–12:30 F37/218, 7:30–12:30 STK N05502, Pá 3. 3. 7:30–12:30 F37/218, 7:30–12:30 STK N05502, 7:30–12:30 F37/216
Předpoklady
( aZLKZL051p Konzerv. zubní lék. I - před. || aZLKZ051p Konzerv.z.l., léčba z.kazu-př. ) && aZLPA0521c Patologie I - cvičení && aZLPF0521c Patol. fyziologie I - cv.
aZLKZL051p && aZLPA0521c && aZLPF0521c
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of this subject is to give students practical skills in the field of root canal treatment.
Výstupy z učení
After completion of this course students are able:
- to diagnose diseases of the dental pulp and periodontal tissues
- to manage root canal treatment using manual root canal shaping and filling using single cone technique and lateral compaction.
Osnova
  • Practical training - syllabus: Examination of the patient, making diagnosis and scheme of endodontic therapy. Importance of radiography in endodontics. Diagnostics of pulpal and periodontal diseases. Differential diagnostics in endodontics. Access opening, root canal shaping - manual methods Root canal filling - single cone technique and lateral compaction.
Literatura
    doporučená literatura
  • KOMABAYASHI, Takashi. Clinical cases in endodontics. Hoboken: Wiley Blackwell, 2018, xi, 221. ISBN 9781119147046. info
  • Cohen’s pathways of the pulp. Edited by Louis H. Berman - Kenneth M. Hargreaves - Stephen Cohen. 10th ed. St. Louis: Mosby Elsevier, 2011, xvi, 952. ISBN 9780323064897. info
  • TRONSTAD, Leif. Clinical endodontics : a textbook. 2nd revised ed. Stuttgart: Thieme, 2003, x, 259. ISBN 3137681022. info
Výukové metody
Practical training in dental surgery-oriented to communication skills, investigation and appropriate treatment. Practical training (about 50 % of the total volume of teaching) is complemented by a comprehensive range of simulation teaching methods on simulators with varying degrees of fidelity, trainers and virtual patients. Most of them are equipped with a specialized evaluation software system that allows for every step of preparation, including feedback and test, and objective assessment of the student's work. Dental microscopes, CAD / CAM technologies, simulated X-ray teaching and other modern teaching aids are also used. Emphasis is also placed on the development of soft skills, incl. so-called "21st-century skills", particularly communication, decision-making skills, critical thinking, crisis communication and teamwork.
Metody hodnocení
Participation in practical skills. Final discussion and credit. Practical skills will be verified using the specialized evaluation software system. The course will also focus on the development of the ability to orientate in auxiliary investigative methods, their interpretation, critical thinking and teamwork. This way of evaluating gives students an objective and specific feedback.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Zápočtový test ve cvičeních je povinný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.