BRIP0211p Intenzivní péče, ošetřovatelská péče v pediatrii - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Natália Antalová (přednášející)
Mgr. Markéta Říhová, MBA (přednášející)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Mgr. Dana Soldánová (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natália Antalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 20. 2. 10:40–12:20 F01B1/316, 10:40–12:20 F01B1/313, Út 27. 2. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 5. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 12. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 19. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 26. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 2. 4. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 9. 4. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 16. 4. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 23. 4. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 30. 4. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 7. 5. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 14. 5. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 21. 5. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 28. 5. 12:00–13:40 F01B1/316
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Intenzivní péče, ošetřovatelská péče v pediatrii, integruje poznatky ze základních vědních disciplín, přírodních, sociálních a behaviorálních věd a navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, farmakologie a ošetřovatelské péče. Je koncipován jako teoreticko-praktický, se získáním teoretických znalostí a praktických dovedností, a to nácvikem vybraných ošetřovatelských činností využívaných v pediatrii a v intenzivní péči. Předmět učí studenty rozdělit dětský věk, zaměřuje se na fyziologického a patologického novorozence, nejčastější úrazy u dětí, kardiopulmonální resuscitaci, pracoviště intenzivní péče, akutní stavy v pediatrii, monitoraci dítěte v intenzivní péči, infekční nemoci u dětí a specifika radiodiagnostického vyšetření u dětského pacienta. Předmět studentům představuje léčebně-preventivní a ošetřovatelskou péči v pediatrii a intenzivní pediatrické péči.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a: rozdělit dětský věk a porozumět zvláštnostem dětského věku;
definovat fyziologického a patologického novorozence;
popsat intenzivní ošetřovatelskou péči u patologického novorozence;
změřit a zhodnotit vitální funkce;
popsat úrazy a znát preventivní opatření úrazů u dětí;
znát algoritmy KPR u dětí;
vyjmenovat typy ošetřovacích jednotek v intenzivní pediatrické péči;
popsat akutní stavy u dětí;
vyjmenovat druhy neinvazivní a invazivní monitorace v intenzivní péči;
znát přístupy do cévního řečiště u dětí;
orientovat se ve zdravotnické a ošetřovatelské dokumentaci v intenzivní péči;
popsat infekční onemocnění u dětí;
připravit dítě na diagnostické vyšetření v radiologii.
Osnova
  • Rozdělení dětského věku a specifika jednotlivých vývojových období.
  • Klasifikace novorozence.
  • Ošetřovatelská péče o patologického novorozence.
  • Měření a hodnocení vitálních funkcí.
  • Úrazy v pediatrii, prevence úrazů.
  • Kardiopulmonální resuscitace u dětí.
  • Intenzivní péče v pediatrii - typy ošetřovacích jednotek a jejich přístrojové a materiální vybavení.
  • Akutní stavy u dětí.
  • Neinvazivní a invazivní monitorace v intenzivní péči.
  • Přístupy do cévního řečiště u dětí, infuzní terapie.
  • Zdravotnická a ošetřovatelská dokumentace v intenzivní péči.
  • Infekční nemoci u dětí.
  • Příprava dítěte na vyšetření v radiologii.
  • Nácvik vybraných ošetřovatelských činností (manipulace s dítětem, měření vitálních funkcí, zajištění periferní venózní kanyly, zavedení katetrů a sond, farmakologické zvláštnosti).
  • Exkurze ve FN Brno, Klinika dětské anesteziologie a resuscitace, oddělení intenzivní a resuscitační péče.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 327 stran. ISBN 9788024750149. info
  • NOVÁK, Ivan. Intenzivní péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Galén, 2008, 579 s. ISBN 9788024614748. info
Výukové metody
přednášky
skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody
exkurze
Metody hodnocení
zápočet
písemný test z teoretických znalostí (minimálně 75% úspěšnost)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/BRIP0211p