LF:EMPF0622p Patologická fyziolog II - př. - Informace o předmětu
EMPF0622p Patologická fyziologie II - přednáška
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MUDr. Julie Dobrovolná, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Kateřina Kaňková, Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Monika Pávková Goldbergová, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. (přednášející)
Bc. Lenka Hladíková (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Anna Vašků, CSc.
Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Čt 22. 2. až Čt 9. 5. Čt 16:00–17:40 B11/234, Čt 23. 5. až Čt 30. 5. Čt 16:00–17:40 B11/234
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Bioanalytická laboratorní diagnostika ve zdravotnictví - Embryolog (program LF, M-EZ)
- Cíle předmětu
- Cílem oboru je trénink studentů v dynamickém myšlení o příčinách a rozvoji nemocí se zaměřením na speciální a molekulární patofyziologii. • Patofyziologie kardiovaskulárního systému. • Patofyziologie trávicího systému, poruchy výživy. • Patofyziologie endokrinního systému, metabolické nemoci. • Patofyziologie hemopoetického systému, neoplázie. • Revmatologické a imunitní nemoci. • Patofyziologie respiračního systému. • Patofyziologie ledvin, poruchy metabolizmu vody a elektrolytů. • Patofyziologie nervového systému. • Patofyziologie svalů a smyslových orgánů.
- Výstupy z učení
- Speciální patofyziologie
• Student diskutuje etiopatogenezi aterosklerózy na molekulární, buněčné a tkáňové úrovni
• Student popíše etiopatogenezi systolické a diastolické dysfunkce myokardu a tlakového a objemového přetížení srdce
• Student rozlišuje mezi příčinami arytmií
• Student kategorizuje klinické formy ischemické choroby srdeční a klinicky důležité důsledky
• Student charakterizuje syndrom srdečního selhání
• Student vysvětlí obecnou a speciální patofyziologii šokových stavů a základní typy šoku
• Student shrne nejčastější příčiny poruch respiračního aparátu
• Student charakterizuje patofyziologii chronické bronchitidy a plicního emfyzému
• Student shrne patogenezi respirační insuficience
• Student ovládá problematiku regulace perfúze ledvin
• Student dokáže vysvětlit problematiku glomerulopatií
• Student kategorizuje příčiny akutního a chronického renálního selhání
• Student vysvětlí rozdíl mezi akutními a chronickými účinky hormonů
• Student diskutuje patofyziologii klinicky významných endokrinních poruch
• Student diskutuje patofyziologii klinicky významných poruch kůry a dřeně nadledvin
• Student popíše patofyziologii klinicky významných poruch gastrointestinálního traktu
• Student popíše z klinického pohledu anemický syndrom včetně systémových důsledků anemické hypoxie
• Student diskutuje různé klasifikace anémií
• Student diskutuje patofyziologické aspekty transfúze krve a krevních derivátů
• Student popíše základní kategorie onemocnění bílé krevní řady
• Student rozlišuje mezi fyziologickým a patologickým srážením krve
• Student diskutuje nejdůležitější hypokoagulační a hyperkoagulační onemocnění
• Student shrne etiopatogenetický výčet běžných onemocnění kloubů
• Student demonstruje znalost etiopatogeneze nemocí svalů a nervosvalové ploténky
• Student vyjmenuje příklady poruch senzorického čití
• Student demonstruje příklady běžných tzv. neurodegenerativních nemocí CNS
• Student diskutuje patofyziologii abnormální vzruchové aktivity jako příčiny epilepsie
• Student využije znalostí o složení mozkomíšního moku
• Student vysvětlí důležitost stability intrakraniálního tlaku a jeho komponent pro vznik nitrolební hypertenze
• Student shrne funkci autonomního (vegetativního) eferentního systému
• Student shrne funkci somatického eferentního systému extrapyramidového
• Student shrne funkci somatického eferentního systému pyramidového a důsledky jeho poruch
• Student kategorizuje hlavní typy poruch aferentního senzitivního systému - čití
• Student diskutuje poruchy percepce bolesti
• Student vyjmenuje systémy důležité pro existenci vědomí a bdění - Osnova
- DNA diagnostika u komplexních nemocí. Farmakogenetika a genová terapie
- • Obecná patofyziologie endokrinního systému
- • Speciální patofyziologie endokrinního systému
- • Patofyziologie fetoplacentární jednotky
- • Patofyziologie poruch příjmu potravy
- • Patofyziologie poruch zažívacího traktu
- • Patofyziologie kostí a svalů
- • Patofyziologie vybraných alergických a autoimunních onemocnění
- • Patofyziologie krvetvorby a krevního srážení
- • Patofyziologické aspekty poruch metabolismu bílkovin
- • Patofyziologické aspekty poruch metabolismu lipidů
- • Patofyziologické aspekty poruch metabolizmu cukrů
- • Patofyziologie motorického systému
- • Patofyziologie nervového systému – degenerativní onemocnění
- • Patofyziologie urgentních stavů v onkologii
- Literatura
- povinná literatura
- PÁVKOVÁ GOLDBERGOVÁ, Monika, Kamil ĎURIŠ, Jaromír GUMULEC, Jaromír GUMULEC, Adam PAŽOUREK a Anna VAŠKŮ. Patofyziologie v obrazech. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-8323-3. info
- DAMJANOV, Ivan. Pathophysiology. Illustrated by Matthew Chansky. 1st ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2009, vii, 464. ISBN 9781416002291. info
- NEČAS, Emanuel. Patologická fyziologie orgánových systémů. 4. dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, s. 381-760. ISBN 9788024606743. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Charakter závěrečné zkoušky je ústní; student po přípravě odpovídá na 4 otázky, které si vylosuje zvlášť z obecné, speciální patofyziologie, z přednášek a z praktických cvičení. Přihlíží se k individuálnímu hodnocení z praktických cvičení, zaznamenanému asistentem v kartě.
- Informace učitele
- http://www.med.muni.cz/fyziol
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/EMPF0622p