MPSD091 Speciální didaktika

Lékařská fakulta
podzim 2000
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Jaroslava Bělková (přednášející), doc. MUDr. Svatopluk Synek, CSc. (zástupce)
Garance
PaedDr. Jaroslava Bělková
Středisko pro výuku optometrie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Jiřina Ježová
Předpoklady
Didaktická propedeutika, pedagogická psychologie, komunik. dovednosti
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
Osnova
  • Charakteristika předmětu : zabývá se kvalitou vyučovacího procesu; dále pak jeho analýzou, obsahem a stanovením cílů, výběrem vhodných metod a forem práce. Součástí jsou i ukázky praktických dovedností studentů. Rozvrení přednáek (praktických činností) 4.10. Úvod; charakteristika předmětu 11.10. Činitelé výchovně vzdělávacího procesu 18.10. Vyučovací metody speciální didaktiky 25.10. Didaktické pomůcky 1.11. Vyučovací hodina, typy vyučovacích hodin 8.11. Organizační formy, vyučovací zásady 15.11 Základní pedagogické normy I. 22.11. Základní pedagogické normy II. 29.11. Učebnice, tvorba učebnic 6.12. Metodické rozbory vyučovacích hodin - příprava 13.12. Metodické rozbory vyučovacích hodin - příprava 20.12. Metodické rozbory vyučovacích hodin - realizace 3. 1. Metodické rozbory vyučovacích hodin - realizace 10. 1. Metodické rozbory vyučovacích hodin - shrnutí, závěr Zkouka Speciální didaktika výivy:
  • Speciální didaktika Speciální didaktika zavruje teoretické pedagogicko psychologické vzdělání a připravuje studenty k úspěnému zvládnutí pedagogické praxe. Speciální didaktika navazuje na obecné pedagogické předměty, avak zabývá se specifickými problémy vyučování v předmětech s tématikou Výiva člověka. Náplň přednáek: 1.Příprava učitele na vyučovací jednotku. Didaktická analýza učiva.
  • 2.Přehled vyučovacích metod. Uplatnění metod monologických (výklad, vyprávění, popis, vysvětlování, kolní přednáka).
  • 3.Vyuití dialogických metod při výuce (rozhovor úvodní, heuristický, volný pracovní rozhovor, shrnující, upevňující a prověrkový, organizační rozhovor).
  • 4.Metody práce s knihou a jinými literárními zdroji (učebnice, tabulky, atlasy, časopisy atd.).
  • 5.Metody pozorování.Vyuití laboratorních metod ve výuce (pokusy, demonstrace).
  • 6.Uplatňování didaktických zásad a pravidel při řeení vyučovacích situací.
  • 7.Procesuální prostředky pro výuku. Vyuití didaktické techniky a didaktické kresby ve vyučování.
  • 8.Zařazení výivové problematiky do systému vzdělávání. Vzdělávací programy, standardy základního a středokolského vzdělávání.
  • 9.Aktivizující metody. Motivace.
  • 10.Didaktické a psychologické hry, jejich vyuití, význam.
  • 11.Skupinové vyučování, problematika, zásady a vyuití.
  • 12.Problematika diagnostiky a hodnocení vědomostí, dovedností a návyků áků a studentů.
  • 13.Osobnost učitele (lektora) zdravotních předmětů, výchovné působení, komunikace s rodiči a učiteli jiných předmětů.
  • 14.Nácvik, rozbor a hodnocení vyučovací hodiny.
  • 15.Praktické náměty a návody do hodin s výivovou problematikou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
vhodné pro studenty zdravovědné specializace učitelství pro 1. stupeň ZŠ.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2000/MPSD091