BPOS0121c Ošetřovatelství I - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blanka Trojanová, Ph.D.
Rozvrh
St 11:30–12:10 GPK N03031
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je chápán jako teoreticko praktický. Cílem seminářů je seznámit a naučit studenty pracovat s jednotlivými metodami pro posouzení klientky ve zdraví i nemoci (rozhovor, pozorování, výběr informací z dokumentace) s přihlédnutím ke specifickým potřebám jednotlivců a jejich rodin. Učí adekvátně reagovat na problémové situace vznikající v souvislosti s ošetřovatelskou praxí. Cílem je nácvik komunikační dovednosti v práci porodní asistentky – profesionální rozhovor, komunikace s handicapovanou klientkou, komunikace s nemocným v jednotlivých fázích nemoci (devalvace, evalvace, agresivita, pasivita, manipulace, bariéry komunikace, denotativní, konotativní úroveň pojmu), efektivní komunikace v práci PA v zátěžových situacích těhotných, rodiček a nedělek. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi; základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí; sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích; zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny; seznámení se s relaxační metodou Autogenní trénink;
Osnova
  • Obsah předmětu: Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace. Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí. Strukturovaný zdravotnický rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace. Strukturovaný zdravotnický rozhovor II. - objasnění problému klientky, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Informační, edukační a terapeutický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. Sdělování činy (spolupráce, devalvace, evalvace). Komunikace s vybranými skupinami klientek - úzkostné, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním. Komunikace s klientkou smyslově postiženou. Komunikace s klientkou v krizové situaci. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky a jejich vzužití ve zdravotnické praxi, prevence syndromu vyhoření.
Literatura
  • Mastiliaková
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 144 s. ISBN 8024712628. info
  • IVANOVÁ, Kateřina, Lenka ŠPIRUDOVÁ a Jana KUTNOHORSKÁ. Multikulturní ošetřovatelství 1. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 248 s. ISBN 8024712121. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2003. ISBN 80-8063-131-X. info
  • MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství : systémový přístup. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 187 s. ISBN 8024604299. info
  • JAROŠOVÁ, Darja. Teorie moderního ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 133 s. ISBN 8085866552. info
  • MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Holistické přístupy v péči o zdraví. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999, 164 s. ISBN 8070132779. info
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDV PZ, 1999. info
  • STAŇKOVÁ, Marta. Koncepce českého ošetřovatelství : základní terminologie. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1998, 50 s. ISBN 8070132639. info
  • KOZIEROVÁ, B., G. ERBOVÁ a R. OLIVIEROVÁ. Ošetrovatelstvo I. a II. díl. Martin: Osveta, 1995. info
Metody hodnocení
Typ výuky – interaktivní přednáška, cvičení, diskuse k vybraným problémům, skupinové interview. Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. Požadavky k ukončení cvičení, forma ukončení zápočet – 80% účast ve výuce, ústní prezentace vlastní osoby studentky (základní anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření a cíle, koníčky). S požadavky ke splnění zápočtu budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010.