LF:BDPG031 Edukace v práci sestry - Informace o předmětu
BDPG031 Edukace v práci sestry
Lékařská fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 12/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 1. 10. Pá 9:50–11:30 N03013, Pá 15. 10. Pá 9:50–11:30 N03013, Pá 3. 12. Pá 8:00–9:40 N03013
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program LF, B-OS)
- Cíle předmětu
- Tento studijní předmět navazuje na předměty Psychologie, Sociologie a sociální psychologie, Na základě těchto poznatků je student schopen se orientovat v teoretických znalostech pedagogiky a psychologie, může tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, klienta, případně jiných osob v ošetřovatelské péči. Umožňuje studentovi procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací a vede ho ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, ošetřovatelství, medicíně, psychologii.Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročí v předmětu Ošetřovatelská praxe. Závěrem vypracují seminární práci zaměřenou na problematiku edukace pacienta, případně rodinného příslušníka.
- Osnova
- Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy – edukátor, edukace, edukant, edukační proces) Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces Vymezení a formulace edukačních cílů obecně a aplikace na práci všeobecné sestry Uplatnění výukových metod tradičních i aktivizujících v edukačním procesu Druhy a formy edukačních požadavků v ošetřovatelství Organizační formy edukace Materiálně didaktické prostředky Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti ošetřovatelství Sebereflexe v edukačním procesu Dokumentace edukačního procesu v podmínkách zdravotnického zařízení Speciální přístupy při edukaci tělesně postižených jedinců – rozpracování na jednotlivá postižení (slepí, slabozrací, poruchy sluchu a řeči, poruchy hybnosti) Zvláštnosti edukace jednotlivých věkových kategorií, překonávání barier při edukaci v praxi všeobecné sestry Prezentace Osobnost edukátora.
- Literatura
- povinná literatura
- BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. Vyd. 1. Brno: IVPZ, 1997, 122 s. ISBN 8070132515. info
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
- ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. Druhé, prepracované a dopl. Martin: Osveta, 2005, 117 stran. ISBN 808063193X. info
- doporučená literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 135 stran. ISBN 9788024725802. URL info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, seminární práce
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2010/BDPG031