LF:BFMT0151p Metodika těl. výchovy I-před. - Informace o předmětu
BFMT0151p Metodika tělesné výchovy I - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MUDr. Pavel Vank (přednášející), prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (zástupce)
- Garance
- prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová - Rozvrh
- Út 8:30–9:20 KTLR N04901
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je základní seznámení se s náplní oboru didaktika tělesné výchovy. Úspěšný absolvent tohoto předmětu se bude orientovat v historickém vývoji tělesné kultury na našem území i ve světě a bude rozumět významu tohoto oboru pro dnešní dobu. Bude chápat zákonitosti procesu výchovy a vzdělávání v interakci mezi učitelem, žákem, výchovně-vzdělávacím projektem a podmínkami vyučování. Bude respektovat fyzický, funkční a psycho-socio-spirituální vývoj žáka ve vztahu k tělesné výchově, pohybu a jeho ontogenezi. Dále bude schopen definovat, diferenciovat a klasifikovat jednotlivé pohybové schopnosti a podmiňující faktory včetně metod jejich rozvoje. Bude schopen správně strukturovat výukovou jednotku tělesné výchovy, správně se na ni připravit a také objektivně evaluovat její výsledky. Naučí se správně rozumět a používat názvosloví tělesných cvičení.
- Osnova
- Úvod do metodiky tělesné výchovy; přehled vývoje tělesné kultury na našem území a ve světě, struktura a didaktika tělesné výchovy. Podmínky pro tělesnou výchovu, systém didaktického procesu a cíle tělesné výchovy, charakteristika učiva v tělesné výchově, jeho obsah, strukturace, osnování a učební plány. Druhy učení a jejich uspořádání, průběh a fáze v procesu motorického učení. Tělesný, funkční, psychosociální a spirituální vývoj žáka ve vztahu k tělesné výchově, pohybu a ontogenezi. Silové schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování. Rychlostní schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování. Vytrvalostní schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování. Ohebnostní schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování. Koordinační schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování. Učitel tělesné výchovy, struktura předpokladů a vlastností pedagoga, typologie a testování osobnosti učitele. Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy, uplatňování didaktických zásad v tělesné výchově. Vyučovací a výchovné metody v tělesné výchově, organizační formy práce a bezpečnost v hodinách tělesné výchovy. Struktura výukové jednotky tělesné výchovy a příprava na výuku. Efektivita a intenzita hodiny tělesné výchovy, testování v tělesné výchově, výzkumné metody v didaktice tělesné výchovy. Úvod do názvosloví tělesných cvičení; postoje a pohyby do postojů, kleky a pohyby do kleků, lehy a pohyby do lehů, sedy a pohyby do sedů, podpory a pohyby do podporů. Pohyby celého těla, pohyby částí těla.
- Literatura
- DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4)
- APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3)
- RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.
- HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)
- VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6)
- NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2001 (ISBN 80-210-2642-1)
- APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2)
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Frontální typ výuky s diskusí. Závěrečný kolokviální test.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2010/BFMT0151p