MPSD091c Subject Teaching Methodology-practice

Faculty of Medicine
Autumn 2010
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (seminar tutor), doc. MUDr. Svatopluk Synek, CSc. (deputy)
Guaranteed by
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
MPDR081 Introduction to Didactics
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Optics and Optometrics)
  • Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Human Alimentation)
Course objectives
Special didactics represents a completion of the pedagogical and psychological education and prepares the students for successful command of pedagogical practice. Didactics is a continuation of the general pedagogical subjects; however, it is concerned with specific problems of instruction in courses devoted to the theme of Human Nutrition.At the end of the course students should be able to apply educational and learning theories including health promotion strategies.
Syllabus
  • The class practices contain the following main topics: Preparation of the teacher for instruction in courses with nutrition-related content on various degrees and types of schools. Didactic analysis of the curriculum. Application of teaching methods including the training of activation methods. Practical methodical suggestions for classes with nutrition-related curricula.
Literature
    required literature
  • www.rvp.cz
    not specified
  • Materiály MŠMT ČR
  • MACHOVÁ, Jitka and Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vydání 1. Praha: Grada, 2009, 291 stran. ISBN 9788024727158. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 27 s. ISBN 8087000013. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • KRCH, František David and Eva MARÁDOVÁ. Výchova ke zdraví : poruchy příjmu potravy : příručka pro učitele. Praha: VÚP, 2003, 32 s. info
  • SYSLOVÁ, Zora and Eliška VENCÁLKOVÁ. Realizace kurikula podpory zdraví v mateřských školách v rámci Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (The realization of the Health Supporting Curriculum in the kindergartens in the frame of the National Curriculum.). In Rozvoj školství JMK a vzdělávání učitelů. Brno: Pedagogické centrum, 2002, 2 pp. ISBN 80-238-8790-4. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
Teaching methods
class exercises
Assessment methods
create educational materials,credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: vhodné pro studenty zdravovědné specializace učitelství pro 1. stupeň ZŠ.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2010/MPSD091c