ZLKM0311c Komunikace a sebezkušenost - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZLKM0311c/21: Út 16:45–18:25 N03007
ZLKM0311c/22: Út 16:45–18:25 N03007
ZLKM0311c/23: Út 14:00–15:40 N03007
ZLKM0311c/24: Út 14:00–15:40 N03007
Předpoklady
ZLPO011p První pomoc-předn. && ZLET021p Etika v zub.lék.-předn.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na zdravotnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi. základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí. sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích. zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny
Osnova
  • Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace. Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí. Strukturovaný lékařský rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace Strukturovaný lékařský rozhovor II. - objasnění pacientova problému, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Dialogický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. Komunikace mezi lékařem a pacientem, modely vztahů lékař - pacient, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka. Komunikace se stomatologickým pacientem. Komunikace s pacientem v krizové situaci Komunikace s dětským pacientem Komunikace s vybranými skupinami pacientů - úzkostní, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním Komunikace s pacientem smyslově postiženým Komunikace s pacientem seniorským a polymorbidním Komunikace s pacientem se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
Literatura
  • Hájek, K.:Práce s emocemi pro pomáhající profese, Praha, Portál, 2007
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolovium, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, vypracování seminární práce podle zadaných kritérií, znalostní test a závěrečná rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.