LF:ZLKM0311c Komunikace a sebezkušen-cvič. - Informace o předmětu
ZLKM0311c Komunikace a sebezkušenost - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZLKM0311c/21: Út 16:45–18:25 N03007
ZLKM0311c/22: Út 16:45–18:25 N03007
ZLKM0311c/23: Út 14:00–15:40 N03007
ZLKM0311c/24: Út 14:00–15:40 N03007 - Předpoklady
- ZLPO011p První pomoc-předn. && ZLET021p Etika v zub.lék.-předn.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zubní lékařství (angl.) (program LF, M-ZL)
- Zubní lékařství (program LF, M-ZL)
- Cíle předmětu
- Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na zdravotnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi. základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí. sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích. zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny
- Osnova
- Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace. Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí. Strukturovaný lékařský rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace Strukturovaný lékařský rozhovor II. - objasnění pacientova problému, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Dialogický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. Komunikace mezi lékařem a pacientem, modely vztahů lékař - pacient, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka. Komunikace se stomatologickým pacientem. Komunikace s pacientem v krizové situaci Komunikace s dětským pacientem Komunikace s vybranými skupinami pacientů - úzkostní, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním Komunikace s pacientem smyslově postiženým Komunikace s pacientem seniorským a polymorbidním Komunikace s pacientem se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
- Literatura
- Hájek, K.:Práce s emocemi pro pomáhající profese, Praha, Portál, 2007
- LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784. info
- VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
- HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
- Výukové metody
- Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolovium, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, vypracování seminární práce podle zadaných kritérií, znalostní test a závěrečná rozprava.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2011/ZLKM0311c