BPPS011c Obecná a vývojová psychologie - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
PhDr. Hana Peterková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 19. 9. až Pá 21. 12. St 10:10–11:50 343
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: Sociální psychologie: porozumění a vysvětlení základní terminologie;
adekvátní použití informací o psychických procesech, stavech a vlastnostech jedince;
osvojení si základních metod psychologie; Vývojová psychologie: porozumění a osvojení si teoreticko-metodologických koncepcí vývojové psychologie ve vztahu k oboru porodní asistence, hlubší porozumění a osvojení si důležitých metod, pojmů a teorií, které se především vztahují k ranému věku dětí, na základě osvojených znalostí hlouběji pochopit specifika raného věku.
Osnova
  • Psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny;
  • Základní metody v psychologii;
  • Základní terminologie – psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy a vlastnosti;
  • Myšlení a řeč;
  • Paměť;
  • Pozornost;
  • Emoce a city;
  • Volní jednání; Vývojová psychologie: základní pojmy - fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývojové stádium, vývojová krize, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období. Vývojová teorie - psychodynamická, psychosexuální, psychosociální stupně vývoje, kognitivní teorie vývoje, teorie připoutání (attachment), subjektivní pohoda (well-being). Charakteristika období z heldiska kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje - prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí, předškolní a mladší školní věk, adolescence - časná, střední, pozdní, dospělost, stárnutí a stáří.
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, motivace, volní procesy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 142 s. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
Výukové metody
Typ výuky – přednáška.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení, forma ukončení kolokvum – 80% účast ve výuce, ústní prezentace vlastní osoby studentstva (základní anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření a cíle, koníčky). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. S požadavky ke splnění zkoušky budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma. Kolokvium má formu písemného testu, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů, minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení studentky v předmětu je dáno výsledkem za seminární práci a výkonem při testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.