BPPS011p Obecná a vývojová psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 18. 9. až Pá 20. 12. St 10:10–11:00 343
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: Sociální psychologie: porozumění a vysvětlení základní terminologie;
adekvátní použití informací o psychických procesech, stavech a vlastnostech jedince;
osvojení si základních metod psychologie; Vývojová psychologie: porozumění a osvojení si teoreticko-metodologických koncepcí vývojové psychologie ve vztahu k oboru porodní asistence, hlubší porozumění a osvojení si důležitých metod, pojmů a teorií, které se především vztahují k ranému věku dětí, na základě osvojených znalostí hlouběji pochopit specifika raného věku.
Osnova
  • Psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny;
  • Základní metody v psychologii;
  • Základní terminologie – psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy a vlastnosti;
  • Myšlení a řeč;
  • Paměť;
  • Pozornost;
  • Emoce a city;
  • Volní jednání; Vývojová psychologie: základní pojmy - fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývojové stádium, vývojová krize, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období. Vývojová teorie - psychodynamická, psychosexuální, psychosociální stupně vývoje, kognitivní teorie vývoje, teorie připoutání (attachment), subjektivní pohoda (well-being). Charakteristika období z heldiska kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje - prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí, předškolní a mladší školní věk, adolescence - časná, střední, pozdní, dospělost, stárnutí a stáří.
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, motivace, volní procesy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 142 s. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X. info
Výukové metody
Typ výuky – přednáška.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení, forma ukončení kolokvum – 80% účast ve výuce, ústní prezentace vlastní osoby studentstva (základní anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření a cíle, koníčky). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. S požadavky ke splnění zkoušky budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma. Kolokvium má formu písemného testu, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů, minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení studentky v předmětu je dáno výsledkem za seminární práci a výkonem při testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.