LF:BROP011p Obec. psych. a psych. nem.-př. - Informace o předmětu
BROP011p Obecná psychologie a psychologie nemocných - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–13:50 F01B1/509
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Radiologický asistent (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kursu jsou: Porozumění a vysvětlení základní terminologie; adekvátní použití informací o psychických procesech, stavech a vlastnostech jedince; Osvojení si základních metod psychologie; Uvedení a porozumění problematice oboru zdravotnická a lékařská psychologie; Vymezení a osvojení si základních psychologických pojmů – bio – psycho- eko-sociální model v nemoci a ve zdraví; Porozumění a aplikování nejdůležitějších psychohygienických a sociálních dovedností; Osvojení si a nacvičování relaxační metody Autogenní trénink; Získání dovedností k psychologickému vedení pacienta před prováděním, při a po závažném léčebném výkonu;
- Osnova
- Psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny; Základní metody v psychologii; Základní terminologie – psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy a vlastnosti; Myšlení a řeč; Paměť; Pozornost; Emoce a city; Volní jednání; Lidská činnost; Motivace; Konflikt a konfliktní situace; Vymezení základních pojmů zdravotnické a lékařské psychologie; Zdraví a nemoc; Psychologická problematika nemocného. Vztah pacient – zdravotník; Základní psychologická péče o ambulantně vedené pacienty a o pacienty hospitalizované; Psychosomatický přístup a bio-psycho-eko-sociální přístup; Bolest, úzkost a strach; Truchlení a deprese. Thanatologie; Duševní krize, krizová intervence, burn-out syndrom; Specifika psychologického přístupu napříč lékařskými obory – gynekologie a porodnictví, neonatologie;
- Literatura
- Výukové metody
- Typ výuky – přednáška – 1 hodina, cvičení - 1 hodina. Požadavky k ukončení, forma ukončení zkouška – 80% účast ve výuce. Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách.
- Metody hodnocení
- S požadavky ke splnění zkoušky budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma. Zkouška má formu písemného testu a ústní části, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů, minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za seminární práci a výkonem při zkoušce.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2013/BROP011p