VLKM0311c Komunikace a sebezkušenost - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Pokorná (cvičící)
MUDr. Ladislav Polách (cvičící)
PhDr. Hana Přikrylová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Velíšková (cvičící)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VLKM0311c/01: Čt 14:00–15:40 KOM S116
VLKM0311c/02: Čt 14:00–15:40 KOM S117
VLKM0311c/03: Čt 14:00–15:40 KOM S117
VLKM0311c/04: Čt 14:00–15:40 KOM 257
VLKM0311c/05: Čt 14:00–15:40 KOM 257
VLKM0311c/06: Čt 14:00–15:40 F01B1/509
VLKM0311c/07: Čt 14:00–15:40 F01B1/509
VLKM0311c/08: Čt 14:00–15:40 105
VLKM0311c/09: Čt 14:00–15:40 105
VLKM0311c/10: Čt 14:00–15:40 KOM S116
VLKM0311c/11: Čt 16:30–18:10 KOM S116
VLKM0311c/12: Čt 16:30–18:10 KOM S117
VLKM0311c/13: Čt 16:30–18:10 KOM S117
VLKM0311c/14: Čt 16:30–18:10 KOM 257
VLKM0311c/15: Čt 16:30–18:10 KOM 257
VLKM0311c/16: Čt 16:30–18:10 F01B1/509
VLKM0311c/17: Čt 16:30–18:10 F01B1/509
VLKM0311c/18: Čt 16:30–18:10 KOM S116
Předpoklady
VSPO011p První pomoc - přednáška && VSET021 Lékařská etika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 450 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/450, pouze zareg.: 0/450
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na zdravotnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi.
základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí.
sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích.
zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny
Osnova
  • Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace.
  • Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí. Strukturovaný lékařský rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace Strukturovaný lékařský rozhovor II. - objasnění pacientova problému, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Dialogický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. Komunikace mezi lékařem a pacientem, modely vztahů lékař - pacient, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka. Komunikace s pacientem v krizové situaci Komunikace s dětským pacientem Komunikace s vybranými skupinami pacientů - úzkostní, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním Komunikace s pacientem smyslově postiženým Komunikace s pacientem seniorským a polymorbidním Komunikace s pacientem se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
Literatura
    povinná literatura
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 9788024717845. URL info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
    doporučená literatura
  • Hájek K.:Práce s emocemi pro pomáhající profese, Praha, Portál, 2007
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, vypracování seminární práce podle zadaných kritérií, znalostní test a závěrečná rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015.