LF:BRFY0211p Physics (Including Math, Stati - Course Information
BRFY0211p Physics (Including Math, Statistics and Scientific research in Math)-lecture
Faculty of MedicineAutumn 2014
- Extent and Intensity
- 1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- RNDr. Jan Janík, Ph.D. (lecturer)
prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc. (lecturer)
Mgr. Pavla Musilová, Ph.D. (lecturer)
Jitka Halouzková (assistant) - Guaranteed by
- prof. RNDr. Michal Lenc, Ph.D.
Department of Theoretical Physics and Astrophysics – Physics Section – Faculty of Science
Supplier department: Department of Theoretical Physics and Astrophysics – Physics Section – Faculty of Science - Timetable
- Mon 9:00–9:55 G2,02003
- Prerequisites
- Grammar school mathematics
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radiology Assistant (programme LF, B-SZ)
- Course objectives
- Students obtain basic knowledge of linear algebra, mathematical analysis and statistics. After absolving the course a student is able to practically solve systems of linear equations and he/she gains practical skills in basic calculus in mathematical analysis (derivations of one variable functions). Finally, he can made standard calculations of probabilities and treatment of measurement data.
- Syllabus
- Linear algebra - system of linear equations and its solution, complex numbers, matrix algebra, vector spaces. Mathematical analysis - function of real variable, differential and integral calculus, applications. Fundamentals of statistics.
- Literature
- required literature
- CALDA, Emil and Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia. 5. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 170 stran. ISBN 9788071963653. info
- POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia. 5. vydání. Praha: Prometheus, 2008, 206 stran. ISBN 9788071963585. info
- CHARVÁT, Jura, Jaroslav ZHOUF and Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia : rovnice a nerovnice. 1. vyd. v bodovém písmu. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Masarykovy univerzity v Brně, 2005, S. 157-439. ISBN 8021038276. info
- BUŠEK, Ivan and Emil CALDA. Matematika pro gymnázia : základní poznatky z matematiky. 1. vyd. v bodovém písmu. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Masarykovy univerzity v Brně, 2005, 214 s. ISBN 8021038233. info
- ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia :posloupnosti a řady. 2. upr. vyd. Praha: Prometheus, 2002, 126 s. ISBN 80-7196-195-7. info
- KOČANDRLE, Milan and Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia :analytická geometrie. 2. upr. vyd. Praha: Prometheus, 2000, 220 s. ISBN 80-7196-163-9. info
- ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia :goniometrie. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 127 s. ISBN 80-7196-000-4. info
- CALDA, Emil. Matematika pro gymnázia :komplexní čísla. 2. upr. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 134 s. ISBN 80-7196-153-1. info
- POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia :stereometrie. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 223 s. ISBN 80-7196-079-9. info
- HRUBÝ, Dag and Josef KUBÁT. Matematika pro gymnázia :diferenciální a integrální počet. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1997, 195 s. ISBN 80-7196-063-2. info
- ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia :funkce. 1. vyd., 2. vyd. v Prometheu. Praha: Prometheus, 1994, 160 s. ISBN 80-85849-09-7. info
- recommended literature
- MUSILOVÁ, Jana and Pavla MUSILOVÁ. Matematika pro porozumění i praxi I (Mathematics for understanding and praxis). Brno: VUTIUM, 2006, 281 pp. Vysokoškolské učebnice. ISBN 80-214-2914-3. info
- KVASNICA, Jozef. Matematický aparát fyziky. Vyd. 2., opr. Praha: Academia, 1997, 383 s. ISBN 8020000887. info
- Teaching methods
- Lectures
- Assessment methods
- E-test. Requirements see www.physics.muni.cz/~pavla/teaching.php
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
- Teacher's information
- http://physics.muni.cz/~pavla/teaching.php
- Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2014/BRFY0211p