BPKM011p Komunikace v porodní asistenci - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/0/0. celkem 5 hodin. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 20. 9. až Pá 6. 1. Út 12:40–14:20 332
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na zdravotnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi. základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí. sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích. zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny
Osnova
  • Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace. Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí. Strukturovaný zdravotnický rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace Strukturovaný zdravotnickýský rozhovor II. - objasnění problému klientky, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Dialogický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. K omunikace mezi klientkou a porodní asistentkou, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka. Komunikace s klientkou v krizové situaci Komunikace s vybranými skupinami klientek - úzkostné, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním. Komunikace s klientkou smyslově postiženou. Komunikace s klientkou se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
Literatura
    povinná literatura
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 9788024717845. URL info
    doporučená literatura
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolovium, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, vypracování seminární práce podle zadaných kritérií, znalostní test a závěrečná rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.