MNZA071p Základy andragogiky - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petr Horehleď (přednášející)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 A21/108
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, zahrnuje mimo jiné oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situace seniorů.
Osnova
  • 1.Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice 2.Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení 3.Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě 4.Didaktická teorie vyučování dospělých 5.Didaktické metody 7.Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého 8.Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých 9.Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase 10.Rekvalifikace, distanční studium, atd. 11.Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, univerzity III. věku 12.Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích 13.Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) 14.Úvod do profesního vzdělávání
Literatura
  • MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
  • AMBROŽOVÁ, Monika. Klíčové role v distančním vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 76 s. ISBN 8024412233. info
  • ŠINDLEROVÁ, Irena. Základy distančního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 67 s. ISBN 8024412241. info
  • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
Výukové metody
Studium literatury - seznámení s problematikou prostřednictvím odborné literatury. Recenze vybrané publikace z oblasti andragogiky, článku, skript zaměřených na oblast vzdělávání dospělých, atd. v rozsahu dvou stran, recenze je nutné odevzdat v předstihu. Vytvoření distančního textu, rozsah pět a více stran, téma z oblasti andragogiky (ale i z jiných disciplín). Návrh témat vhodných pro distanční text: rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd.
Metody hodnocení
kolokvium
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.