LF:BHPS031p Psychologie - přednáška - Informace o předmětu
BHPS031p Psychologie - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/0/0. 0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. MVDr. Leoš Landa, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Předpoklady
- BHFY011p Fyziologie - před. && BHPA021p Patologická anatomie - před.
Výuka je v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dentální hygienistka (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- - Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Poskytnout teoretický kontext/pole pro možnost integrace doposavad získaných informací o fungování těla s principy fungování psychiky
- Prezentovat komplexní výstupy psychologické vědy a klinické praxe na úrovni principů, které lze aplikovat v práci profesionála ve zdravotnictví, ku prospěchu jeho, pacientů, ale i celých zdravotnických týmů
- Seznámit studenty se základními psychologickými a psychoterapeutickými principy, jejichž pochopení je nezbytné nejen pro chápání psychosociálních souvislostí zdraví a nemoci ale také pro komunikaci s pacienty v těchto stavech
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty
- Přestavit základní východiska teorie pole, holistického přístupu a modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza
- Seznámit studenty se základními komunikačními algoritmy, které lze aplikovat v různých kontextech a situacích medicínské praxe
- Specifikovat možnosti aplikace psychologie v různých oborech medicíny - Výstupy z učení
- - Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí vztahu emocí, motivace a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student rozumí důležitosti vztahu chování a zdraví, umí vysvětlit různé modely chování vůči zdraví a dovede tyto modely uplatnit v klinické praxi
- Student se seznámí s psychosociálními souvislostmi chronických a nevyléčitelných onemocnění
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student se seznámí se základními komunikačními dovednostmi potřebnými pro vedení klinického rozhovoru
- Student bude znát základní teoretická východiska psychoterapeutických směrů, které se používají v medicínském prostředí, bude chápat možnosti užití psychoterapeutických technik v klinické praxi
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů
- Student se seznámí s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student bude znát základní psychodiagnostické metody a bude chápat výstupy psychologického vyšetření - Osnova
- - Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
- - Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
- - Motivace, emoce a zdraví
- - Stress a zdraví
- - Symptomy nemoci a nemoc
- - Zdraví a chování
- - Chronická nemoc, smrt a umírání
- - Vývojová psychologie v medicínském kontextu
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Psychoterapeutické směry, obecné psychoterapeutické intervence v praxi profesionála ve zdravotnictví
- - Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
- - Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
- - Psychologické vyšetření
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- doporučená literatura
- HONZÁK, Radkin. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2006, 132 s. ISBN 8024611384. info
- MILLER, William R. a Stephen ROLLNICK. Motivační rozhovory : příprava lidí ke změně závislého chování. Edited by Petra Winnette. 1. vyd. v českém jazyce. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003, xviii, 311. ISBN 8086620093. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je absolvování povinné výuky v plném rozsahu. Závěrečné koloqium - ústní forma.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/predmet/med/BHPS031p?lang=cs&obdobi=6903
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- BHOH0554c Orální hygiena IV - cvičení
BHOH0453p && BHOH0453c && BHED031p && BHED031c && BHPS031p && BHPS031c - BHOH0554p Orální hygiena IV - přednáška
BHOH0453p && BHOH0453c && BHED031p && BHED031c && BHPS031p && BHPS031c - BHOP0565x Odborná praxe V
BHOP0464x && BHED031p && BHED031c && BHPS031p && BHPS031c && BHET031s
- BHOH0554c Orální hygiena IV - cvičení
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2017/BHPS031p