LF:VSPF0521p Patol. fyziologie I - předn. - Informace o předmětu
VSPF0521p Patologická fyziologie I - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 2/0/0. 0 kr. Ukončení: -.
- Vyučující
- prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Julie Dobrovolná, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Kateřina Kaňková, Ph.D. (přednášející)
Věra Ježková (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Anna Vašků, CSc.
Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Anna Vašků, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Předpoklady
- VSFY0422p Fyziologie II - přednáška && ( VSBC041p Biochemie II - předn. || VSBC0422p Biochemie II -p ) && VSAN0333p Anatomie III - př. && VSHE0322p Histologie a embryologie II -p && ( VSLT0221s Základy lék. terminol. II -s || VSLT011s Základy lék. terminologie -p ) && VSET021 Lékařská etika I && ZC041 Zacházení s chemickými látkami
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- Cílem oboru je naučit studenty, aby si při rozboru etiologie a patogeneze nemocí kladli stále otázku " proč" a aby byli schopni si na tyto otázky správně odpovídat. Jedná se především o tato témata:
Koncepce normality, její biologická východiska, koncepce normálnosti v klinice, referenční hodnoty.
Obecné příčiny nemoci, model nemoci "z jedné velké příčiny" proti konstitučnímu hledisku.
Etiologie a patogeneza nemoci.
Regulační povaha nemoci, základní koncepce teorie regulace, jejich aplikace na fyziologické a patofyziologické jevy.
Genové mechanizmy nemocí, regulace genové exprese, vzácné a běžné alely, genetický polymorfizmus, genetická variabilita bílkovinných molekul, protiklad mendelistických a multifaktoriálních nemocí, chromosomové aberace.
Patofyziologie enzymů.
Nemoci související s poruchami reparace DNK, mechanizmy reparace DNK a jejich patologie.
Stárnutí.
Nádorová transformace buňky, protoonkogeny a onkogeny, supresorové geny, cytokinetika nádorového růstu.
Fyziologická a patologická regenerace, hojení ran.
Prostaglandiny a leukotrieny, fyziologie a účast v patologických procesech.
Zánět, definice zánětu, akutní a chronický zánět, mediátory zánětu, všeobecné reakce při zánětu.
Poruchy udržování tělesné teploty, horečka, hypertermie, hypotermie.
Bolest, dráhy bolesti, patofyziologie a klinika, terapie bolesti.
Patofyziologie membránových dějů, fyziologie a patologická fyziologie transportních procesů.
Radiační patofyziologie, teorie o subcelulárních účincích ionizujícího záření, účinek ionizujícího záření na buňky a tkáně, deterministické a stochastické účinky záření, problém individuální radiosensitivity, ionizující záření jako faktor životního prostředí.
Vliv dalších zevních faktorů na organizmus.
Kardiovaskulární nemoci.
Poruchy trávení a výživy.
Endokrinní a metabolické nemoci.
Patofyziologie kardiovaskulárního systému.
Patofyziologie trávicího systému, poruchy výživy.
Patofyziologie endokrinního systému, metabolické nemoci.
Patofyziologie hemopoetického systému, neoplázie.
Revmatologické a imunitní nemoci.
Patofyziologie respiračního systému.
Patofyziologie ledvin, poruchy metabolizmu vody a elektrolytů.
Patofyziologie nervového systému. - Výstupy z učení
- Student charakterizuje stav zdraví a nemoci z hlediska různých koncepcí
Student vyjmenuje hlavni zdroje interindividuální variability
Student demonstruje pochopení charakteru působení zevních faktorů na vznik nemocí
Student charakterizuje základní rysy komplexních nemocí
Student shrne význam znalosti epigenetiky
Student popíše patofyziologie stresové reakce
Student definuje pojem homeostáza
Student dokáže popsat základní principy fungování mnohobuněčného organizmu
Student identifikuje poruchy vývoje a růstu z hlediska ontogeneze
Student popíše důsledky hypoxie (vč. aktivního hypoxií indukovaného „buněčného programu“)
Student vysvětlí rozdíl mezi lokálním a systémovým zánětem
Student vysvětlí Starlingovy síly a jejich úlohu v patogenezi edému
Student diskutuje etiopatogenezi nejdůležitějších poruch iontové rovnováhy, zejména Ca++, Mg++, K+
Student rozlišuje základní poruchy acidobazické rovnováhy a možnosti jejich kompenzace
Student aplikuje znalosti regulace objemu a tonicity
Student diskutuje roli destiček a fyziologického endotelu při udržení antiagregačního stavu a rozumí základním principům a místům působení běžných antiagregancií
Student zná princip a provedení běžných koagulačních testů
Student vysvětlí průběh hojení ran a uvede příklady patologického hojení
Student zdůvodní význam abnormalit nejdůležitějších mikronutrientů
Student zná důsledky poruch v hladinách vitamínů
Student vysvětlí mechanismus genomických i negenomických účinků vitaminů rozpustných v tucích
Student diskutuje problematiku metabolismu bílkovin
Student ovládá základní principy glukoregulace
Student interpretuje znalosti principů imunologické rekognice vlastních a cizích struktur na příkladech orgánově specifických a systémových nemocí
Student interpretuje imunologické znalosti hypersenzitivních mechanismů v patofyziologii atopických a alergických stavů
Student popíše vznik, projevy a důsledky remodelace srdce a cév
Student aplikuje znalosti o chronobiologii k vysvětlení různých typů fyziologických i jejich patofyziologických změn - Osnova
- Patologická fyziologie jako integrující lékařský obor. Etiologie a patogeneza nemocí.
- Celková reakce organismu na poškození. Zánět. Reakce akutní fáze.
- Hypertenze. Remodelace cév. Poruchy periferních cév.
- Metabolismus myokardu. Ischemická choroba srdeční.
- Regenerace, reparace. Hojení ran.
- Patofyziologie nádorového bujení.
- Tlakové a objemové přetížení; systolická a diastolická dysfunkce srdce, remodelace myokardu, srdeční selhání.
- Patofyziologie výměny plynů v plicích. Poruchy ventilace.
- Nemoci plic.
- Patofyziologické aspekty funkce ledvin.
- Akutní a chronické selhání ledvin.
- Patofyziologie vody a elektrolytů. Poruchy tonicity a volumu.
- Poruchy metabolismu kalcia a fosfátů, patofyziologie kostí.
- Stres.
- Literatura
- povinná literatura
- NEČAS, Emanuel a spol. Obecná patologická fyziologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 377 s. ISBN 80-246-0051-X. info
- NEČAS, Emanuel. Patologická fyziologie orgánových systémů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 379 s. ISBN 9788024606750. info
- NEČAS, Emanuel. Patologická fyziologie orgánových systémů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, s. 381-760. ISBN 9788024606743. info
- Ivan Damjanov: Pathophysiology, ISBN 13: 978-1-4160-0229-1, Saunders Elsevier, 2009.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- K úspěšnému absolutoriu patří účast na přednáškách a maximálně jedna neúčast v praktických cvičeních za semestr. Průběžná kontrola znalostí v praktických cvičeních je zcela v kompetenci vyučujících (zadávání esejí, testy apod.). K zápočtu budou předloženy adekvátně zpracované protokoly k jednotlivým praktickým cvičením.
- Informace učitele
- http://www.med.muni.cz/patfyz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2017/VSPF0521p