LF:ZLKM0311c Komunikace a sebezkušen-cvič. - Informace o předmětu
ZLKM0311c Komunikace a sebezkušenost - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Strachotová (cvičící)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZLKM0311c/21: Út 16:45–18:25 F01B1/509
ZLKM0311c/22: Út 16:45–18:25 F01B1/509
ZLKM0311c/23: Út 14:00–15:40 F01B1/509
ZLKM0311c/24: Út 14:00–15:40 F01B1/509 - Předpoklady
- ZLPO011p První pomoc -předn. && ZLET021p Etika v zub.lék.-předn.
Cvičení probíhá pouze v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zubní lékařství (angl.) (program LF, M-ZL)
- Zubní lékařství (program LF, M-ZL)
- Cíle předmětu
- - Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik - Výstupy z učení
- - Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru - Osnova
- - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
- - Vnější a vnitřní sebe-podpora
- - Autogenní tréning
- - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
- - Existenciální témata v medicíně
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
- - Přenos a protipřenos
- - Ego obranné mechanismy
- - Supervize v medicíně
- - Týmová supervize
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- VONDRÁČEK, Vladimír a Jan DOBIÁŠ. Lékařská psychologie. Edited by Jiří Jindřich Diamant - Eduard Urban. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 279 s. URL info
- doporučená literatura
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
- Výukové metody
- Interaktivní cvičení a supervize.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení, forma ukončení kolokvium. Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. Kolokvium má formu písemného testu, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů, minimální počet bodů je 20.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/predmet/med/BAPS011c?lang=cs&obdobi=6903
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2017/ZLKM0311c