LF:BPKM011c Komunikace - cv. - Informace o předmětu
BPKM011c Komunikace v porodní asistenci - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 14. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–14:40 343
- Předpoklady
- Výuka probíhá pouze v českém jazyce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program LF, B-PA) (2)
- Cíle předmětu
- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik - Výstupy z učení
- Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru - Osnova
- Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace.
- Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup.
- Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace.
- Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón.
- Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí.
- Strukturovaný zdravotnický rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace
- Strukturovaný zdravotnickýský rozhovor II. - objasnění problému klientky, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Dialogický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. K omunikace mezi klientkou a porodní asistentkou, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka.
- Komunikace s klientkou v krizové situaci
- Komunikace s vybranými skupinami klientek - úzkostné, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním. Komunikace s klientkou smyslově postiženou. Komunikace s klientkou se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
- Literatura
- povinná literatura
- HAHN, Britta. Ale já chci tohle, mami : nenásilná komunikace pro rodiče. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 205 stran. ISBN 9788026212980. info
- ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada Publishing, 2017, 264 stran. ISBN 9788027101559. info
- doporučená literatura
- JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
- WERNEROVÁ, Irena. Komunikace pro každého : komunikace s 5 P: popularizovaný průvodce pomocí praktických příhod. Vyd. 1. [Praha]: Computer Media, 2010, 240 s. ISBN 9788074020643. info
- ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Komunikace mezi rodičem a dítětem : styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 101 s. ISBN 9788024726984. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 135 s. ISBN 9788072625994. info
- Výukové metody
- Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolovium, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, vypracování seminární práce podle zadaných kritérií, znalostní test a závěrečná rozprava.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2019/BPKM011c