LF:BRKZ0321p Komunikace ve zdr. - př. - Informace o předmětu
BRKZ0321p Komunikace ve zdravotnictví - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 15/0. 15. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 23. 9. 8:00–12:50 F01B1/509, Út 24. 9. 8:00–12:50 F01B1/509, St 25. 9. 8:00–12:50 F01B1/509, Čt 26. 9. 8:00–12:50 F01B1/509, Pá 27. 9. 8:00–12:50 F01B1/509
- Předpoklady
- BROP011p Obec. psych. a psych. nem.-př.
Přednáška je pouze v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Radiologický asistent (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- - Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Poskytnout teoretický kontext/pole pro možnost integrace doposavad získaných informací o fungování těla s principy fungování psychiky
- Prezentovat komplexní výstupy psychologické vědy a klinické praxe na úrovni principů, které lze aplikovat v práci profesionála ve zdravotnictví, ku prospěchu jeho, pacientů, ale i celých zdravotnických týmů
- Seznámit studenty se základními psychologickými a psychoterapeutickými principy, jejichž pochopení je nezbytné nejen pro chápání psychosociálních souvislostí zdraví a nemoci ale také pro komunikaci s pacienty v těchto stavech
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty
- Přestavit základní východiska teorie pole, holistického přístupu a modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza
- Seznámit studenty se základními komunikačními algoritmy, které lze aplikovat v různých kontextech a situacích medicínské praxe
- Specifikovat možnosti aplikace psychologie v různých oborech medicíny - Výstupy z učení
- - Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí vztahu emocí, motivace a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student rozumí důležitosti vztahu chování a zdraví, umí vysvětlit různé modely chování vůči zdraví a dovede tyto modely uplatnit v klinické praxi
- Student se seznámí s psychosociálními souvislostmi chronických a nevyléčitelných onemocnění
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student se seznámí se základními komunikačními dovednostmi potřebnými pro vedení klinického rozhovoru
- Student bude znát základní teoretická východiska psychoterapeutických směrů, které se používají v medicínském prostředí, bude chápat možnosti užití psychoterapeutických technik v klinické praxi
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů
- Student se seznámí s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student bude znát základní psychodiagnostické metody a bude chápat výstupy psychologického vyšetření - Osnova
- - Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
- - Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
- - Motivace, emoce a zdraví
- - Stress a zdraví
- - Symptomy nemoci a nemoc
- - Zdraví a chování
- - Chronická nemoc, smrt a umírání
- - Vývojová psychologie v medicínském kontextu
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Psychoterapeutické směry, obecné psychoterapeutické intervence v praxi profesionála ve zdravotnictví
- - Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
- - Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
- - Psychologické vyšetření
- Literatura
- povinná literatura
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
- VONDRÁČEK, Vladimír a Jan DOBIÁŠ. Lékařská psychologie. Edited by Jiří Jindřich Diamant - Eduard Urban. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 279 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení, forma ukončení kolokvium. Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. Kolokvium má formu písemného testu, výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů, minimální počet bodů je 20.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/predmet/med/BAPS011p?lang=cs&obdobi=6903
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2019/BRKZ0321p