BSPG051p Edukace v práci sestry - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/0. 15. 1 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Igor Kuba (pomocník)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Silvie Koutná
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 16. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 23. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 30. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 7. 10. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 14. 10. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 21. 10. 7:00–8:50 F01B1/309
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované ošetřovatelské péče; - využít získané vědomosti a dovednosti v předmětu Ošetřovatelská praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat potřeby edukantů (v stavu zdraví/nemoci); - formulovat ošetřovatelskou diagnózu v edukačním procesu; - stanovovat cíle a plán edukace; - realizovat a vyhodnocovat edukační proces; - identifikovat bariéry v edukačním procesu; - poskytovat efektivní edukaci (jedincům, rodinám, komunitám ve stavu zdraví a nemoci) v klinické praxi; - používat odbornou terminologii; - dodržovat zásady edukace; - orientovat se v související odborné literatuře (např. pedagogika, psychologie apod.).
Osnova
  • Přednášky: • Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru; základní terminologie. • Principy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. • Formy edukace. • Metody edukace. • Učební pomůcky a didaktická technika. • Didaktické zásady. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariery při edukaci. • Osobnost a role edukátora. Osobnost edukanta a specifické zvláštnosti (handicap, věk, cizinci). • Edukační proces – charakteristika, fáze. • Vymezení a formulace edukačních cílů. • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariéry při edukaci. • Dokumentace edukačního procesu. • Využití edukačních standardů v práci zdravotníka.
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
    doporučená literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
  • SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012, 63 stran. ISBN 9788072628452. info
  • MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 9788080633264. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841. info
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802. URL info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. Druhé, prepracované a dopl. Martin: Osveta, 2005, 117 stran. ISBN 808063193X. info
  • PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
Výukové metody
přednáška - diskuse
Metody hodnocení
závěrečná zkouška - ústní forma
Informace učitele
Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce (omluvená absence studenta - 1x/semestr tj. 2 vyučovací hodiny); • předmět je ukončen ústní zkouškou z obsahu předmětu. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, zaměřen je na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.