LF:BTPE051p Základy edukace a pedagogiky-p - Informace o předmětu
BTPE051p Základy edukace a pedagogiky - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (pomocník)
Ing. Igor Kuba (pomocník) - Garance
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Herníková
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 16. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 23. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 30. 9. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 7. 10. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 14. 10. 7:00–8:50 F01B1/309, Po 21. 10. 7:00–8:50 F01B1/309
- Předpoklady
- BTPY041p Psychologie a dět. psychologie && BKSC041 Sociologie
BTPY041p && BKSC041 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi vědomosti v oblasti výchovy a vzdělávání jedince i skupiny obyvatelstva ve zdraví i nemoci a vést ho k všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, ortoptice, medicíně a psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročit ve své klinické praxi. Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované péče.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen: - definovat a vysvětlit základní pojmy, vysvětlit, popsat a aplikovat zákony učení - formulovat edukační cíle (kognitivní, afektivní, psychomotorické). - vyjmenovat, popsat jednotlivé metody, formy edukace, didaktické prostředky včetně jejich silných i slabých stránek - projektovat, hodnotit edukační proces vzhledem k věkovým i individuálním zvláštnostem.
- Osnova
- Přednášky: • Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru; základní terminologie. • Principy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. • Formy edukace. • Metody edukace. • Učební pomůcky a didaktická technika. • Didaktické zásady. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariery při edukaci. • Osobnost a role edukátora. Osobnost edukanta a specifické zvláštnosti (handicap, věk, cizinci). • Edukační proces – charakteristika, fáze. • Vymezení a formulace edukačních cílů. • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariéry při edukaci. • Dokumentace edukačního procesu. • Využití edukačních standardů v práci zdravotníka.
- Literatura
- povinná literatura
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
- neurčeno
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
- PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
- PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- Výukové metody
- přenáška - diskuse
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce (omluvená absence studenta - 1x/semestr tj. 2 vyučovací hodiny); • předmět je ukončen ústní zkouškou z obsahu předmětu. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, zaměřen je na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení ortoptisty na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2019/BTPE051p