BZVZ031p Výzkum ve zdravotnictví - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2019
Rozsah
1.3/0/0. 20. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Michal Pospíšil (přednášející)
PhDr. Bc. Radek Přecechtěl, DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Bc. Radek Přecechtěl, DiS.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michal Pospíšil
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 19. 9. 8:00–10:30 348A, Čt 26. 9. 8:00–10:30 348A, Čt 3. 10. 8:00–10:30 348A, Čt 10. 10. 8:00–10:30 348A, Čt 17. 10. 8:00–10:30 348A, Čt 24. 10. 8:00–10:30 348A, Čt 31. 10. 8:00–10:30 348A, Čt 7. 11. 8:00–10:30 348A, Čt 14. 11. 8:00–10:30 348A, Čt 21. 11. 8:00–10:30 348A
Předpoklady
BZOE0222p Ošetřovatelství II - před. && BZOE0222c Ošetřovatelství II - cvičení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je chápán jako teoretický. Obsah předmětu je součástí komplexu předmětů z oblasti výuky profesionálních dovedností. Shrnuje nejdůležitější informace a doporučení pro oblast výzkumu v oboru ošetřovatelství a záchranářství. Poskytuje metodický návod pro realizaci jednotlivých etap výzkumného procesu. Zabývá se nácvikem kritického – vědeckého myšlení. Obsahuje návod pro využití a aplikaci metody EBM. Cílem předmětu je seznámit a naučit studenty základům objektivního zhodnocení publikovaných dat jako východiska pro tvorbu správného designu výzkumné studie.
Výstupy z učení
Student bude:
- Schopen praktické realizace jednotlivých etap výzkumného procesu.
- Seznámen s principy kritického – vědeckého myšlení.
- Umět využít a aplikovat metodu EBM.
- Znát základy objektivního zhodnocení publikovaných dat jako východiska pro tvorbu správného designu výzkumné studie.
Osnova
  • Výzkumný proces a jeho význam pro rozvoj zdravotnické praxe, jednotlivé fáze procesu;
  • Metody sběru empirických informací;
  • Základní orientace ve statistických metodách;
  • Kvalitativní výzkum;
  • Kvantitativní výzkum;
  • Publikování výsledků;
  • Prezentace výsledků;
  • Praxe založená na důkazech;
  • Zásady hodnocení a orientace v publikovaných datech.
Literatura
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 372 stran. ISBN 9788026211921. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 175 s. ISBN 9788024727134. info
  • KUŘE, Josef. Biomedicínský výzkum. 2008, 16 s. info
  • BÁRTLOVÁ, Sylva, Petr SADÍLEK a Valérie TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Vydání druhé, přepracova. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008, 185 stran. ISBN 9788070134672. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet; Aktivní přístup k diskuzím, písemný test a jeho ústní rozbor s vyučujícím.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.