LF:MPSP071c Special Education - sem. - Course Information
MPSP071c Special Education - seminar
Faculty of Medicineautumn 2019
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Wed 8:00–9:40 učebna 52
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Nutrition therapist for child nutrition and Nutrition therapist for adult nutrition (programme LF, N-SZ)
- Course objectives
- The aim of this subject is to discuss topics presented during the lecture followed by this course from the field of special education.
- Learning outcomes
- Upon completion of this course the student will be able to connect the acquired knowledge from particular fields of special education and apply the knowledge necessary for effective communication with persons with disabilities and social disadvantage.
- Syllabus
- Inclusion, Inclusive education, Special education, Development of care of handicapped people, social care services, comparison with foreign countries, integration opportunities, legislation, introduction to various impairments, education of people with various handicaps, prevention, counselling.
- Literature
- recommended literature
- KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Jana MAGEROVÁ, Ivana MÁROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Věra VOJTOVÁ and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu (Reflection of Special Educational Needs in the Educational Process). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 150 pp. ISBN 978-80-210-9206-8. info
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 162 stran. ISBN 9788027100958. URL info
- NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita : diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073678739. URL info
- not specified
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 444 s. ISBN 8071786780. info
- Teaching methods
- Active participation in seminars, essay, discussion, video analysis, respect. selected publications.
- Assessment methods
- Docházka: 75%. Students' work: Seminar: credit Requirements: active participation in seminars, diskusee in an hour on a selected topic, essay.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 30. - Teacher's information
- Information will be provided by the teacher at the beginning of the class.
- Enrolment Statistics (autumn 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2019/MPSP071c