BPKM011p Communication - lecture

Faculty of Medicine
autumn 2020
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Milena Blažková (lecturer)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Hana Jahnová (lecturer)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Barbora Kóša (lecturer)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Jana Severová, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavel Strašák (lecturer)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (lecturer)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (lecturer)
Blanka Suchá (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Contact Person: Blanka Suchá
Supplier department: Department of Medical Psychology and Psychosomatics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Timetable
Wed 12:00–13:40 F01B1/519
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Main objectives can be summarized as follows: basic communication skills - work with empathy, selfreflexion an trust in medical field and basic selfexploration - work with emotions and individual and group work within study groups in model situations.
Learning outcomes (in Czech)
Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru
Syllabus
  • Communication - definition, information, rules. Theoretical principals of communication, transactional analysis, Rogers approach. Basic communication skills - listening, empathy, respect, interest, support, interpretation. Non-verbal communication - - senses, proxemic patterns, haptic patterns, postural patterns, movements, gestures. Verbal communication skills - dialogue, kinds of questions, sharing emotions. Structured client - midwife dialogue I., II.- psychotherapeutic approach. Motivation, compliance, therapeutical relationship.Communication during mental crisis. Psychological approaches to various groups of clients - anxiety, fear, uncertainty, hostility, depression, mental illness. Communication with sense disorders clients. Communicaton with oncology clients. Breaking bad news, communication with relatives. Relaxation techniques - Autogenous training, assertiveness techniques, burn out synrome prevention, Balint groups.
Literature
    required literature
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda and Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 135 s. ISBN 9788072625994. info
    recommended literature
  • HAHN, Britta. Ale já chci tohle, mami : nenásilná komunikace pro rodiče. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 205 stran. ISBN 9788026212980. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace : Učební text (Selected chapters of augmentative and alternative communication). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. URL info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
  • WERNEROVÁ, Irena. Komunikace pro každého : komunikace s 5 P: popularizovaný průvodce pomocí praktických příhod. Vyd. 1. [Praha]: Computer Media, 2010, 240 s. ISBN 9788074020643. info
  • ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Komunikace mezi rodičem a dítětem : styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 101 s. ISBN 9788024726984. info
Teaching methods
There are used group activities and iniviual work as well during the course. Crucial is selfexploration. Stuents will learn relaxation techniques. Audio and video material is used during lessons.
Assessment methods
The subject is ended by colloquium - final project, attendance, test and final discussion is required.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14.
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, autumn 2018, autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2020/BPKM011p