BZKO011c Komunikace - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 14. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Milena Blažková (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Barbora Kóša (cvičící)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jana Severová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (cvičící)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 15:00–16:40 F01B1/519
Předpoklady
Cvičení probíhá pouze v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Nácvik základních relaxačních technik
Výstupy z učení
- Student se seznámí s etickými a morálními normami komunikace mezi záchranářem a pacientem
- Student se seznámí se základními komunikačními dovednostmi potřebnými pro vedení klinického rozhovoru
- Student bude znát základní teoretická východiska psychoterapeutických směrů, které se používají v medicínském prostředí, bude chápat možnosti užití psychoterapeutických technik v klinické praxi
- Student bude schopen klást adekvátní a maximálně výtěžné otázku s cílem rychlé diagnostiky somatického a psychického stavu pacienta a navázání spolupráce.
- Student bude schopen reflektovat vlastní proces komunikace, což znamená, uvědomovat si, jaký je jeho komunikační záměr, zda je adekvátně prezentován a zda dochází k porozumění s druhými.
- Student rozumí komunikačním jevům, které blokují spolupráci s pacientem, jako je například devalvace, moralizace, manipulace a další.
Osnova
  • Uvědomování si sebe jako základ pro práci s druhými
  • Nácvik kladení otázek
  • Sociální percepce, domněnky a jejich význam pro naši komunikaci
  • Neverbální komunikace a základní projev zájmu o druhé
  • Empatie, empatické reagování a její důležitost a limity v klinické praxi
  • Devalvace, moralizace a ponižování jako negativní komunikační akty
  • Oceňování jako součást běžného kontaktu
  • Význam formy a obsahu komunikace, dvojná vazba
  • Základné rozdiely vo filozofických prístupoch Na Človeka orientovaného prístupu a na Problém orientovaného prístupu
  • Techniky naslouchání bez nadbytečného poskytování rád
  • Nácvik jasné, stručné a výstižné komunikace
  • Zásady komunikace s volajícím na tísňovou linku a jiné.
Literatura
    doporučená literatura
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 121 stran. ISBN 9788027101566. info
  • LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 235 s. ISBN 9788024744544. info
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
    neurčeno
  • KINDL-BEILFUSS, Carmen. Umění ptát se : v koučování, poradenství a systemické terapii. Translated by Lenka Hradilová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 211 s. ISBN 9788026200895. info
Výukové metody
Interaktivní cvičení a supervize.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení, forma ukončení kolokvium. Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách.
Informace učitele
https://is.muni.cz/predmet/med/BAPS011c?lang=cs&obdobi=6903
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.