LF:BZOV011p Obecná a výv. psycholog. - př. - Informace o předmětu
BZOV011p Obecná a vývojová psychologie - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 14. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Milena Blažková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Kóša (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
Blanka Suchá (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Čt 13:00–14:40 F01B1/519
- Předpoklady
- Přednáška je pouze v českém jazyce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program LF, B-ZACH)
- Zdravotnický záchranář (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- - Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty
- Specifikovat možnosti aplikace psychologie v různých oborech medicíny - Výstupy z učení
- - Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí rozdílům mezi biomedicínským a bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Student chápe lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty; rozumí propojovacím procesům mezi fyziologii, emocí a kognicí u pacienta i sebe
- Student rozumí vztahu emocí, motivace, chování a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů; seznámí se s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření - Osnova
- Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
- Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
- Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
- Motivace, emoce, chování, stres, uspokojování potřeb a zdraví
- Symptomy nemoci a nemoc
- Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
- Vývojová psychologie v medicínském kontextu
- Kognitivní chyby a jejich vliv na medicínskou praxi
- Psychosociální fenomény v praxi (bezdomovectví, závislosti, domácí násilí)
- Psychologické vyšetření
- Literatura
- povinná literatura
- Andršová, A. (2012) Psychologie a komunikace pro záchranáře v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-7975-1.
- Zacharová, E. (2017) Zdravotnická psychologie: Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80271-9674-6. Kapitoly 1. - 4.
- VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace : a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 176 s. ISBN 9788024725109. URL info
- Wedlichová, I. (2010) Vývojová psychologie. Ústí nad Labem, Univerzita Jana Evangelista Purkyně. ISBN 978-80-7414-320-5.
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Pro kolloquium je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Kolloquium probíhá formou písemní práce a následně ústní rozpravou.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/predmet/med/BAPS011p?lang=cs&obdobi=6903
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2020/BZOV011p