LF:MPSP071p Speciální pedagogika - Informace o předmětu
MPSP071p Speciální pedagogika - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 9:00–10:40 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu student:
• dokáže vysvětlit základní principy inkluzivního a speciálního vzdělávání;
• dokáže reflektovat svůj postoj k diverzitě a jeho vliv na vlastní pedagogickou praxi;
• dokáže vysvětlit výhody a nevýhody různých forem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na potřebný druh a stupeň podpory, včetně odkazu na relevantní legislativu;
• dokáže popsat specifika plynoucí ze speciálních vzdělávacích potřeb žáků; - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu
• seznámen s problematikou inkluzivního vzdělávání;
• schopen definovat okruh osob se speciálními potřebami;
• seznámen se školskou legislativou související se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
• znát základní komunikační pravidla při pedagogické práci s žáky se SVP;
• schopen využít prvky vybraných metod a forem práce podporující inkluzivní vzdělávání (včetně podpůrných opatření);
• vybaven základními teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi jak pro práci s jednotlivcem podle jeho individuálních potřeb, tak s heterogenním kolektivem. - Osnova
- 1. Inkluzivní vzdělávání
- 2. Legislativní rámec inkluzivního vzdělávání
- 3. Dítě, žák, student se speciálními vzdělávacími potřebami
- 4. Práce s heterogenní skupinou ve škole a při mimoškolních aktivitách
- 5. Spolupráce v multidisciplinárním týmu
- 6-8. Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající ze zdravotního postižení nebo zdravotního stavu žáka
- 9. Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající z kulturního prostředí žáka a jiných životních podmínek
- 10. Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající ze zvýšeného rizika školního neúspěchu
- Literatura
- povinná literatura
- Anderlik, L. (2014). Cesty k inkluzi. Praha: Triton.
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- doporučená literatura
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením po deseti letech. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 146 stran. ISBN 9788026200864. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- neurčeno
- Lacková, E., & Hübschmannová, M. (2010). Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Praha: Triáda
- Heward, W. L. (2014). Exceptional children: An introduction to special education. Pearson: Harlow.
- Valenta, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinové diskuse, diskuse s odborníky, setkání a diskuse s lidmi se speciálními vzdělávacími potřebami, problémové učení, zážitkové aktivity, hry v roli, samostatná četba zadaných textů (dle e-learningové opory předmětu), skupinový projekt práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2020/MPSP071p