LF:aVLPO011p První pomoc - přednáška - Informace o předmětu
aVLPO011p První pomoc - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MUDr. Daniel Barvík (přednášející)
MUDr. Tereza Bönischová (přednášející)
MUDr. Jana Čerňanová (přednášející)
MUDr. Petr Dominik (přednášející)
MUDr. Klára Fabiánková (přednášející)
MUDr. Anna Hasara (přednášející)
MUDr. Martin Helán, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kamil Hudáček (přednášející)
MUDr. Jan Hudec (přednášející)
MUDr. Martin Janků (přednášející)
MUDr. Milan Jelínek (přednášející)
MUDr. Filip Keller (přednášející)
MUDr. Eva Klabusayová, DESAIC (přednášející)
MUDr. Martina Klincová, DESAIC (přednášející)
doc. MUDr. Jozef Klučka, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Veronika Kočí (přednášející)
MUDr. Tomáš Korbička (přednášející)
doc. MUDr. Martina Kosinová, Ph.D., FESAIC (přednášející)
MUDr. Jitka Kotolová (přednášející)
MUDr. Marek Kovář (přednášející)
MUDr. Bc. Gabriela Králová (přednášející)
MUDr. Tereza Kramplová (přednášející)
MUDr. Milan Kratochvíl (přednášející)
MUDr. David Kříž (přednášející)
MUDr. Roman Kula (přednášející)
doc. MUDr. Jan Maláska, Ph.D., EDIC (přednášející)
MUDr. Andrej Mazúr, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Aneta Mrkvičková (přednášející)
MUDr. Eva Niedobová (přednášející)
MUDr. Tereza Prokopová, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Lukáš Růžek, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kristýna Řiháková (přednášející)
MUDr. Tamara Skříšovská, Ph.D., DESAIC (přednášející)
MUDr. Deana Slovjaková (přednášející)
MUDr. Petr Suk (přednášející)
MUDr. Lucie Štětková (přednášející)
MUDr. Roman Štoudek (přednášející)
prof. MUDr. Petr Štourač, Ph.D., MBA, FESAIC (přednášející)
MUDr. Veronika Tomášková (přednášející)
MUDr. Václav Vafek (přednášející)
MUDr. Tereza Vafková (přednášející)
MUDr. Martin Vavřina (přednášející)
MUDr. Michal Vondráček (přednášející)
MUDr. Kamil Vrbica (přednášející)
Vojtěch Bulhart (pomocník)
RNDr. Martin Komenda, Ph.D., MBA (pomocník)
Mgr. Pavlína Kosíková (pomocník)
MUDr. Ondřej Matouš (pomocník)
Eva Podborská (pomocník)
Mgr. Petra Růžičková (pomocník)
prof. MUDr. Roman Gál, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- MUDr. Lukáš Dadák, Ph.D.
Anesteziologicko-resuscitační klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MUDr. Lukáš Dadák, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Anesteziologicko-resuscitační klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta (34,00 %), Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (33,00 %), Klinika dětské anesteziologie a resuscitace – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště dětské medicíny – Lékařská fakulta (33,00 %) - Předpoklady
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- General Medicine (program LF, M-GM)
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL) (2)
- Cíle předmětu
- The main objectives of the course are: understanding the vital functions and their disorders; mastering current procedures of emergency resuscitation and non-professional first aid for injuries and illnesses.
- Výstupy z učení
- The student knows the theory necessary to solve acute conditions in the range of basic life support.
The student masters the algorithm of access to the unconscious.
The student can describe how to open airway and evaluate breathing in an unresponsive patient.
The student can discuss the topic of cardiopulmonary resuscitation.
The student controls the algorithm of approach to an unresponsive child.
The student can describe how to open airway and evaluate breathing in an unresponsive child.
The student can discuss the topic of cardiopulmonary resuscitation of a child.
The student can describe the first aid algorithm for airway obstruction.
The student can list the steps of the algorithm for stopping massive bleeding.
The student can name the layers of a pressure bandage.
The student knows the indications of loading the tourniquet.
The student knows the symptoms of allergic reactions and anaphylaxis and knows how to use an autoinjector.
The student knows the symptoms of a stroke and knows how to provide first aid.
The student knows the symptoms and possible causes of convulsions and knows how to provide first aid to the patient.
The student knows the rules of conduct at the scene of a car accident and can ensure their safety.
The student can discuss injuries to the head, cervical spine, chest, abdomen and limbs.
The student can discuss the topic of severe complications of diabetes.
The student can discuss the topic of accidents in nature.
The student can discuss the topic of injuries caused by cold, heat, electric current.
The student can discuss the topic of abdominal pain, chest pain.
The student can discuss meningitis, laryngitis, epiglottitis.
The student can discuss the topic of childbirth in the field.
The student can discuss the topic of acute poisoning. - Osnova
- • Shock • Bleeding I • Internal bleeding • Limb injuries I • Limb injuries II • First aid in car accident • Vital signs, their normal values and deviations • Approach to an unresponsive victim • Basic pathophysiology of sudden cardiac arrest • CPR in adult and AED • Allergic reactions, anaphylaxis • Stroke • Approach to an unresponsive child • Paediatric CPR including newborn life support • Airway obstruction • Rautek manoeuvre, recovery position • Convulsion, epilepsy • Syncope • First aid for drowning • Specifics of electric injury • Chest pain • First aid for hanging • First aid for eye injury • Accidents in nature, first aid • Burns • Heatstroke, sunburn • Frostbites • Accidental hypothermia • Cervical spine injury • First aid in case of suspected thoracic trauma • Suspected abdominal injury • First aid basics for field delivery • CPR in pregnancy • First aid considering head injury • Abdominal pain • First aid for poisoning • Laryngitis and epiglottitis in children • Meningitis • Diabetes mellitus, diabetic emergencies
- Literatura
- povinná literatura
- E-learning first aid (https://is.muni.cz/auth/do/med/el/prvni_pomoc/index_en.html)
- doporučená literatura
- European Resuscitation Council Guidelines 2021 (https://cprguidelines.eu/assets/guidelines/European-Resuscitation-Council-Guidelines-2021-Ba.pdf https://cprguidelines.eu/assets/guidelines/European-Resuscitation-Council-Guidelines-2021-Fi.pdf)
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/LF:aVLPO011p!
- Výukové metody
- Lectures take form of a distance learning – on-line lessons. They can be found in the First Aid e-learning, both as pdf presentations and video-lectures. Studying these lectures is a prerequisite for successful colloquium.
- Metody hodnocení
- First Aid ends with a colloquium consisting of two parts: • On-line test after 7th practise • Practical part – 1 simulation focused on the access to the unconscious and CPR of an adult or child; the evaluation of the simulation follows a standardized checklist - OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation); the course is basically no different from what students will get used to in Practice.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/do/med/el/prvni_pomoc/index_en.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2021/aVLPO011p