LF:BSKO011p Komunitní péče - Informace o předmětu
BSKO011p Komunitní péče - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1.5/0/0. 22.5. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jiřina Večeřová (přednášející)
Gabriela Rozínková (pomocník) - Garance
- Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiřina Večeřová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 13. 9. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 20. 9. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 27. 9. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 4. 10. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 11. 10. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 18. 10. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 25. 10. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 1. 11. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 8. 11. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 15. 11. 8:00–9:40 F01B1/309, Út 22. 11. 8:00–9:40 F01B1/309
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program LF, B-VO) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět Komunitní péče předkládá studentům informace z oblasti zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví a prevence vzniku onemocnění a z oblasti primární a komunitní péče. Obsahová skladba předmětu vychází z aktuální právní úpravy a z nejnovějších vědeckých poznatků a doporučení, včetně principů ošetřovatelství založeného na důkazech (Evidence Based Nursing). Předmět definuje základní demografické údaje ve vztahu ke komunitě, informace o etnických skupinách, schopnosti komunity o sebe pečovat a využívat sociální služby a podporu. Dále předmět orientuje studenta v systému zdravotních a sociálních služeb v komunitní péči a v jejich dostupnosti, v možnostech multidisciplinární spolupráce a představuje zdravotní politiku státu v oblasti komunitní péče. Další náplní předmětu je seznámení studenta s aktuálním zajištěním primární péče v České republice a činností sestry v rámci primární péče v ambulancích praktických lékařů, v ambulancích praktických lékařů pro děti a dorost, v ambulancích gynekologie a stomatologie, v rámci lékařské služby první pomoci a v agenturách domácí péče. Zaměřuje se na specifika komunitní ošetřovatelské péče a edukaci pacientů všech věkových a sociálních skupin. Dále předmět uvádí do problematiky agrese, zneužívání, závislostí a péče o osoby se specifickými potřebami.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
definovat základní demografické údaje vztahující se ke komunitě a komunitní péči;
definovat socioekonomické faktory ovlivňující zdraví člověka;
vyjmenovat zdravotní a sociální služby v komunitní péči;
vyjmenovat možnosti multidisciplinární spolupráce v komunitní péči;
pochopit roli všeobecné sestry v komunitní péči, náplň její činnosti a možnosti profesního růstu;
vyjmenovat složky primární péče;
definovat léčebně preventivní péči v ambulancích praktických lékařů, v ambulancích praktických lékařů pro děti a dorost, v ambulancích gynekologie a stomatologie a v rámci lékařské služby první pomoci;
definovat domácí péči a přijmout její filozofii;
pochopit organizaci domácí péče;
vyjmenovat indikace k domácí péči a podmínky zahájení, poskytování a ukončení péče;
uvědomit si odlišnosti poskytování péče a komunikace ve vlastním sociálním prostředí klienta;
pochopit potřeby dětí, dospívajících, seniorů, chronicky nemocných a zdravotně postižených;
pochopit problematiku závislostí na návykových látkách a možnosti řešení;
pochopit problematiku agrese v rodině, v komunitě a možnosti řešení. - Osnova
- Komunita a člověk.
- Rodina, základ péče o zdraví člověka.
- Socioekonomické faktory ovlivňující zdraví člověka.
- Systém zdravotních a sociálních služeb v komunitní péči.
- Multidisciplinární spolupráce v komunitní péči.
- Role všeobecné sestry v komunitní péči, vzdělávání sester.
- Primární péče.
- Léčebně preventivní péče na pracovištích primární péče.
- Domácí péče.
- Organizace domácí péče.
- Indikace k domácí péči.
- Specifika domácí ošetřovatelské péče, horizontální management a jeho využití.
- Spolupráce s rodinou a dobrovolníky v domácí péči.
- Péče o potřeby dětí, dospívajících, seniorů, chronicky nemocných a zdravotně postižených. Rodina se zdravotně postiženým dítětem. Závislost na návykových látkách v komunitě.
- Agrese v rodině, v komunitě, syndrom CAN.
- Literatura
- doporučená literatura
- SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024735924. info
- HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 293 s. Škola a zdraví pro 21. století. ISBN 978-80-210-5239-0. info
- KRÁTKÁ, Anna a Gabriela ŠILHÁKOVÁ. OŠETŘOVATELSTVÍ V KOMUNITNÍ PÉČI. První. Zlín: UTB, 2008, 159 s. ISBN 978-80-7318-726-2. info
- JAROŠOVÁ, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 99 s. ISBN 9788024721507. info
- STREJČKOVÁ, Alice, Hana PINKAVOVÁ, Jana UHROVÁ a Jaromíra NOVOTNÁ. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. první. Praha: Fortuna, 2007, 119 s. ISBN 978-80-7168-943. info
- HANZLÍKOVÁ, Alžbeta. Komunitní ošetřovatelství. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2006, 271 s. ISBN 9788080632571. info
- Výukové metody
- monologické (výklad, přednáška);
dialogické (diskuze, rozhovor, brainstorming);
nácvik komunikačních dovedností;
řešení modelových situací - Metody hodnocení
- Kolokvium.
Požadavky k získání kolokvia:
85% účast na teoretické výuce;
aktivní participace na výuce;
písemný test – ověření teoretický znalostí studenta. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2022/BSKO011p