LF:BVOT011c Odborná terminologie - cvičení - Informace o předmětu
BVOT011c Odborná terminologie - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Jeniš (cvičící)
Mgr. Tereza Ševčíková (cvičící)
Mgr. Veronika Dvořáčková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Kateřina Pořízková, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Jana Vyorálková (pomocník)
Mgr. Libor Švanda, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Tereza Ševčíková
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Lékařské fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Lékařské fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BVOT011c/Sk_1: Út 13. 12. až Út 20. 12. Út 17:00–18:40 A21/112, Po 12. 9. až Út 22. 11. Út 17:00–18:40 A21/112; a Út 29. 11. 8:00–9:40 KOM 257, Út 6. 12. 8:00–9:40 KOM 257, T. Ševčíková
BVOT011c/Sk_2: Po 11:00–12:40 A19/326, T. Jeniš - Předpoklady
- Základní znalosti latinského jazyka usnadní studium předmětu a lze je považovat za užitečnou součást vzdělanostního vybavení studenta při vstupu na fakultu, i když nejsou obligatorním předpokladem osvojování učiva v úvodní fázi.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční terapeut (program LF, B-SZ)
- Nutriční terapie (program LF, B-NUT)
- Cíle předmětu
- Lékařská latina má povahu přípravného předmětu, jehož smyslem je usnadnit studentům základní orientaci v odborném jazyce. Koncepce výuky vymezuje tři hlavní úlohy: zprostředkovat elementární odborný slovník, v němž dominují substantiva a adjektiva, poskytnout poučení o pravidelné jmenné flexi a uvést do nauky o slovotvorbě v odborné rovině. K tomu přistupuje seznámení s recepturní latinou a informativní pohled na vybraná témata z teorie a historie lékařské terminologie.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- poznat a vysvětlit gramatické prostředky a pravidla důležitá pro osvojení řecko-latinské lékařské terminologie;
- překládat odborné výrazy ze studované specializace;
- používat základní lékařskou terminologii a rozumět jí;
- určit sémantickou strukturu vybraných anatomických a klinických termínů;
- vytvářet odvozená slova pomocí vybraných slovotvorných prostředků;
- vysvětlit syntaktickou stavbu víceslovných termínů.
- poznat a vysvětlit gramatické prostředky a pravidla důležitá pro osvojení řecko-latinské lékařské terminologie;
- Osnova
- Rozpis výuky:
- 1. týden: Úvod do studia předmětu: význam a obsah kurzu, metodické pokyny, studijní literatura. Latinská abeceda a výslovnost. Základní jmenné kategorie a jejich specifika v medicínské terminologii. Latinská a řecká substantiva I. deklinace. Adjektiva I. deklinace. Shodný a neshodný přívlastek v lékařských termínech. Řadové číslovky.
- 2. týden: Skladební vztahy mezi členy víceslovných termínů, slovosled. Latinská a řecká substantiva II. deklinace. Adjektiva I. a II. deklinace.
- 3. týden: Substantiva III. deklinace. Spojení substantiva III. deklinace s adjektivem I. a II. deklinace. Výjimky ve skloňování substantiv III. deklinace.
- 4. týden: Adjektiva III. deklinace (jednovýchodná a advojvýchodná). Odvozování latinských adjektiv příponou -ālis, -āle a -āris, -āre. Odvozování řeckých adjektiv příponou -icus, -ica, -icum a -eus, -ea, -eum.
- 5. týden: Stupňování adjektiv (pravidelné, nepravidelné, neúplné).
- 6. týden: Opakování I.–III. deklinace substantiv a adjektiv. Stupňování adjektiv – cvičení.
- 7. týden: Průběžný test. Úvod k latinským substantivům IV. a V. deklinace.
- 8. týden: Latinská substantiva IV. a V. deklinace. Latinská deminutiva. Řecká adjektiva s příponou -īdeus, -īdea, -īdeum.
- 9. týden: Úvod do klinické terminologie (základní pravidla, slovosled, syntax, ustálené fráze). Předložkové vazby v klinických termínech. Akuzativ. Latinské předložky s akuzativem. Specifika klinických diagnóz.
- 10. týden: Předložkové vazby s ablativem. Ablativ. Latinské předložky s ablativem. Slovotvorba – odvozování slov latinskými předponami. Specifika klinických diagnóz.
- 11. týden: Slovotvorba – odvozování slov řeckými předponami a příponami. Řecké adjektivní přípony – shrnutí. Latinské substantivní přípony – shrnutí a doplnění. Latinské adjektivní přípony – shrnutí a doplnění. Nejběžnější řecké slovní základy a příklady jejich odvozenin.
- 12. týden: Slovotvorba – skládání slov. Přehled nejběžnějších řeckých slovních základů v lékařské terminologii. Analýza struktury klinických a anatomických termínů.
- 13. týden: Analýza latinských a řeckých kompozit v klinické terminologii – cvičení.
- 14. týden: Opakování. Požadavky ke zkoušce.
- Literatura
- povinná literatura
- DÁVIDOVÁ Eva, Kateřina POŘÍZKOVÁ, Libor ŠVANDA a Jozefa ARTIMOVÁ. Terminologia graeco-latina medica pro studijní obor nutriční terapeut. Brno, 2016. (ke stažení ve studijních materiálech)
- POŘÍZKOVÁ, Kateřina, Jozefa ARTIMOVÁ, Libor ŠVANDA a Eva DÁVIDOVÁ. Terminologia graeco-latina medica pro bakalářské obory LF MU (Gramatická příručka). 1. vydání. Brno: MUNI Press, 2016, 56 s. ISBN 978-80-210-8286-1. Optimed Repo info
- neurčeno
Gramatická příručka ke stažení zde
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/LF:BVOT011c!
- Výukové metody
- Gramatický výklad. Překladová cvičení. Drilovací cvičení.
- Propojování s poznatky nabytými v hodinách anatomie.
- Střídání frontální výuky, práce ve skupinách a samostatné přípravy. Řízená diskuze.
- Pro práci v hodině je nezbytná předchozí pečlivá domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
- Průběžný test v polovině semestru.
- Gramatický výklad. Překladová cvičení. Drilovací cvičení.
- Metody hodnocení
- Půběžný test - papírová forma
- Závěrečná zkouška - kombinovaná forma
- Půběžný test - papírová forma
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předpokladem připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování průběžného testu se zaměřením na skloňování a slovotvorbu. Samotná zkouška probíhá písemnou i ústní formou. Student má prokázat znalost probraných jazykových prostředků, jevů a pravidel nezbytných pro základní orientaci v řecko-latinské lékařské terminologii zvláště v kontextu studovaného oboru. U průběžného testu i u písemného testu zkoušky je požadována minimální hranice úspěšnosti 60 %.
Další požadavky: pravidelná docházka, aktivní účast ve výuce, průběžná příprava. Povoleny jsou pouze dvě absence, které musí být řádně omluveny (prostřednictvím Studijního oddělení LF).
Aktuální informace o předmětu, konzultačních hodinách atd. jsou zveřejňovány prostřednictvím IS MU.
Kontakt s vyučujícími zajišťuje sekretariát pracoviště: UKB, Kamenice 5, pavilon A15, tel. 549498170; úřední hodiny: pondělí 10.00-12.00, středa 10.00-12.00, pátek 9.00-11.00. Možná je také e-mailová komunikace. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2022/BVOT011c