LF:BVPL0111p Psychologie-přednáška - Informace o předmětu
BVPL0111p Psychologie - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Hana Cacková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
Blanka Suchá (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 13. 9. 9:40–11:20 KOM 200, Út 20. 9. 9:40–11:20 KOM 200, Út 27. 9. 9:40–11:20 KOM 200, Út 4. 10. 9:40–11:20 KOM 200, Út 11. 10. 9:40–11:20 KOM 200, Út 18. 10. 9:40–11:20 KOM 200, Út 25. 10. 9:40–11:20 KOM 200, Út 1. 11. 9:40–11:20 KOM 200, Út 8. 11. 9:40–11:20 KOM 200, Út 15. 11. 9:40–11:20 KOM 200, Út 22. 11. 9:40–11:20 KOM 200, Út 29. 11. 9:40–11:20 KOM 200, Út 6. 12. 9:40–11:20 KOM 200, Út 13. 12. 9:40–11:20 KOM 200, Út 20. 12. 9:40–11:20 KOM 200
- Předpoklady
- Přednáška je pouze v českém a slovenském jazyce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční terapeut (program LF, B-SZ)
- Nutriční terapie (program LF, B-NUT)
- Cíle předmětu
- - Představit základní poznatky psychologie, které umožňují lépe rozumět zákonitostem a systematickým zkreslením lidského vnímání a myšlení a rozlišovat danosti od ovlivnitelných aspektů fungování
- Seznámit studenty s aspekty lidského vývoje a psychopatologie, které jim lépe umožní porozumět lidem s různými potřebami a komunikovat s nimi
- Představit studentům poznatky psychologie, které jim pomohou efektivněji studovat a lépe fungovat v každodenním životě - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
- rozumět základním principům toho, jak lidská mysl transformuje a interpretuje informace zvenčí na základě stabilních zkreslujících tendencí a minulé zkušenosti
- schopen používat efektivní strategie učení během studia
- lépe rozpoznávat chybné stereotypní představy a mýty kolem osobnostních danosti, vnímání, paměti, kognitivních schopností nebo duševních poruch
- rozumět základním principům psychologického testování a diagnostiky
- schopen vnímat a posléze i empatičtěji reagovat na potřeby lidí se speciálními nároky, především dětí, lidí s nižšími kognitivními schopnostmi nebo duševně nemocných
- mít přehled o potenciálních příčinách a zdrojích motivace k jednání, které ohrožuje fyzické i psychické zdraví a zdravé sociální fungování (přejídání, odmítání jídla, užívání omamných látek, nadměrné užívání internetu...)
- schopen rozpoznat známky duševních problémů běžně se vyskytujících u mladých lidí a to, kdy je dobré vyhledat pomoc
- znát možnosti podpory duševního zdraví a efektivnějšího zvládání stresu - Osnova
- - Psychologie vnímání a pozornost: Vidíme svět takový, jaký je? Jaké jsou běžné mýty o tom, jak zpracováváme informace?
- - Paměť, myšlení, představivost: Jak si něco nejlépe zapamatujeme? Je lidská paměť spolehlivá? Jakým způsobem zpracováváme uložené informace?
- - Učení: Jak zkušenost formuje naše chování a vidění světa?
- - Řešení problémů a rozhodování: Jakým způsobem přicházíme na řešení problémů? Je náš úsudek spolehlivý? Čím vším je ovlivněn?
- - Intelekt: Co je to kognitivní schopnost a jak se liší od dovednosti? Jak testujeme schopnosti? Jaké jsou meze komunikace a schopností u lidí se snížením intelektem?
- - Osobnost: Co jsou to stabilní charakteristiky? Kde se berou? Jak ovlivňují náš život? Lze na základě měření stabilních rysů spolehlivě předvídat chování?
- - Zdravý vývoj: Jaký podíl na tom, kým se dítě stane, nese dědičnost a prostředí? Jak vypadá zdravý kognitivní a sociální vývoj dítěte? Co očekávat od dětí určitého věku a jak s nimi komunikovat?
- - Výchova a disharmonický vývoj: Jak může dle výzkumných poznatků rodič pomoci dítěti stát se dobře fungujícím člověkem? Co je nezbytné pro zdravý vývoj osobnosti a co se stane, když základní podmínky nejsou naplněny? Jaké jsou dopady psychické deprivace, zanedbávání, týrání a zneužívání v dětství?
- - Psychické poruchy: Jaké známe psychické poruchy a čím se vyznačují? Jaká společenská stigmata existují a jak je to ve skutečnosti? Jak vypadá člověk s psychózou? Jak vypadá závislost?
- - Příjem potravy u lidí: Co všechno reguluje a motivuje příjem potravy u lidí? Co určuje, co nám bude a nebude chutnat a co budeme a nebudeme považovat za jídlo nebo přijatelné stravovací chování? Jaké jsou předpokládané příčiny zvýšeného výskytu obezity v dnešní společnosti?
- - Poruchy příjmu potravy: Jak vznikají a čím se vyznačují? Jak se rozpoznávají a léčí?
- - Deprese a úzkostní poruchy: Jak vznikají a čím se vyznačují? Jak se rozpoznávají a léčí? Jaké jsou rizikové faktory a jak lze vzniku těchto problémů předcházet? Jaké jsou sociální aspekty emočních problémů?
- - Stres a zvládání stresu: Co je to stres? Kdy stres přestává být dobrým nástrojem? Jaké jsou příčiny a důsledky stresu? Jaké jsou více a méně adaptivní způsoby zvládání stresu?
- Literatura
- Výukové metody
- Výuka sestává z přednášek k základním tématům psychologie relevantním ke každodennímu fungování i prax, během nichž může vyučující iniciovat diskuze. Studenti ke každému tématu před přednáškou vypracují úkol v podobě krátkého písemného zamyšlení. Kontrolní test na konci semestru pomůže studentům ověřit, jestli tématům správně porozuměli.
- Metody hodnocení
- Během výuky se eviduje přítomnost a před každou přednáškou je potřeba včas odevzdat vypracovaný úkol (zamyšlení nad otázkou/tématem vztahujícím se k následující přednášce). Kolokvium student získá automaticky, pokud počet absencí a neodevzdaných úkolů nepřesáhne určitý počet (dohromady musí být splněno alespoň 80 %). Dokud student získá alespoň 60 %, může nesplněné podmínky kompenzovat získáním určitého počtu bodů v závěrečném testu. Podmínky splněné na méně než 60 % kompenzovat nelze. Podmínky lze individuálně přehodnotit u řádně a oficiálně omluvených absencí (např. z důvodu dlouhodobé nemoci).
- Informace učitele
- Studijní materiály, informace o předmětu, zadání úkolů i odkazy na odevzdávárny jsou k nalezení v interaktivní osnově předmětu v IS.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2022/BVPL0111p