LF:MPPL0721 Preventivní lékařství I - Informace o předmětu
MPPL0721 Preventivní lékařství I
Lékařská fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (přednášející)
Mgr. Jana Fialová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Martin Krsek, CSc., MSc (přednášející)
Mgr. Aleš Peřina, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Jan Šimůnek, CSc. (přednášející)
RNDr. Ondřej Zvěřina, Ph.D. (přednášející)
Ing. Veronika Išová (pomocník) - Garance
- doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Veronika Išová
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- St 14. 9. 13:00–14:40 F01B1/309, St 21. 9. 13:00–14:40 F01B1/309, St 5. 10. 13:00–14:40 F01B1/309, St 12. 10. 13:00–14:40 F01B1/309, St 19. 10. 13:00–14:40 F01B1/309, St 26. 10. 13:00–14:40 F01B1/309, St 2. 11. 13:00–14:40 F01B1/309, St 9. 11. 13:00–14:40 F01B1/309, St 16. 11. 13:00–14:40 F01B1/309, St 23. 11. 13:00–14:40 F01B1/309, St 30. 11. 13:00–14:40 F01B1/309, St 7. 12. 13:00–14:40 F01B1/309, St 14. 12. 13:00–14:40 F01B1/309, St 21. 12. 13:00–14:40 F01B1/309
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-OPTO)
- Optometrie (program LF, N-SZ)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu bude student vysvětlit vztahy člověka a prostředí, jeho faktory fyzikální, chemické, biologické a psychosociální, a jejich vzájemné interakce. Bude schopen vysvětlit význam adaptace a jejího posilování pro podporu pozitivního rozvoje zdraví jednotlivců i populace.
Identifikuje základní mechanismuy působení hlavních faktorů životního a pracovního prostředí na člověka, jejich účinků zdraví a jeho poškození: hluk, záření, mikroklima, světlo, biologické rytmy. Bude schopen odvodit možnosti preventivních opatření v oblasti čistoty ovzduší, vody, odpadů, pracovního a obytného prostředí. Bude schopen chápat a vysvětlit různé druhy prevence, jejich cíle a metody jejich realizace. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen
- pojmenovat hlavní rizikové faktory životního prostředí a životního stylu a jejich dopady na zdraví;
- vyjmenovat preventivní opatření ke snížení či odstranění expozice riziku životního prostředí a životního stylu;
- popsat mechanismus účinku rizikových faktorů v etiologii významných nepřenosných onemocnění hromadného výskytu;
- vyjmenovat obdobným způsobem faktory podporující zdraví a mechanismus jejich působení. - Osnova
- Prevence. Člověk a prostředí: druhy, cíle a metody práce; epidemiologické studie; interakce fyzikálních, biologických, chemických a sociálních faktorů; zdraví a nemoc, determinanty zdraví; homeostáza, adaptace, kompenzace.
- Ovzduší a zdraví: nejčastější kontaminanty zevního ovzduší; prachové částice; smog a jeho druhy; zdravotní následky expozice.
- Výživová doporučení: zásady tvorby a jejich fyziologický význam; preventivní programy na podporu vý živových doporučení.
- Voda a zdraví: hodnocení zdravotní nezávadnosti pitné vody, ochrana zdrojů pitné vody; nemoci související s pitnou vodou. Význam vody pro podporu zdraví.
- Kouření a zdraví: kouření jako nejvýznamnější jednotlivý rizikový faktor závažných onemocnění a předčasných úmrtí, i jako potentní droga vyvolávající závislost. Zhoubné nádory plic, bronchů, hlavy a krku; principy léčby závislosti na tabáku.
- Ionizující a neionizující záření: druhy a zdroje ionizujícího záření, následky ozáření na zdraví, preventivní opatření; hlavní zdravotně významné zdroje neionizujícího záření, účinky na zdraví, prevence; zhoubné nádory kůže, epidemiologie a prevence.
- Termický komplex: termoregulační mechanismy, zdravotní důsledky jejich selhání; horké provozy, termická zátěž únosná krátkodobě a dlouhodobě; pitný režim.
- Stres: hlavní zdroje, reakce organismu, prevence.
- Zvuk a hluk: rušivé a škodlivé účinky nemoci související s expozicí hluku; protihluková opatření; principy tvorby hygienických norem pro ochranu před hlukem.
- Biologické rytmy, význam pro práci a odpočinek: druhy biologické rytmicity, souvislosti s kolísáním výkonnosti člověka; směnná práce jako rizikový faktor pro zdraví; aktivní a pasivní odpočinek, hygiena spánku.
- Práce a zdraví: základní charakteristika nemoci z povolání a nemoci související s prací; rizikové práce ve zdravotnictví; filosofie tvorby nejvýše přípustných koncentrací.
- Vybrané nemoci srdce a cév: epidemiologie, etiologie, prevence.
- Hlavní zhoubné nádory: rakovina ledvin a močového měchýře, slinivky břišní, reprodukčního systému, gastrointestinálního systému (žaludek, střevo, konečník), lymfatického ústrojí a krve - epidemiologie, etiologie, prevence.
- Významné preventivní programy: Zdraví 21, Zdraví 2020; dílčí programy na LF MU.
- Literatura
- doporučená literatura
- MÜLLEROVÁ, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2014, 254 stran. ISBN 9788024625102. info
- neurčeno
- Provazník K. et al: Manuál prevence v lékařské praxi. 3. LF UK Praha, SZÚ Praha, 2003, 2004
- Referenční hodnoty pro příjem živin. V ČR 1. vyd. Praha: Společnost pro výživu, 2011, 192 s. ISBN 9788025469873. info
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- Informace ke zkoušce, zápočtu: Probíhá formou testu (zápočet nebo zkouška). Na příslušný termín jen nutné přihlásit se předem v IS – zkušební termíny. Test bude proběhne online, kdy je nutné se přihlásit přímo do testu (odpovědník) ve stanovený den a hodinu. Test spočívá ve 20 otázkách s nabídkou několika možností - odpovědí, kdy student vybírá vždy jen jednu, jako správnou volbu. Na zodpovězení testu je stanovena celková doba 15 minut. V otázkách není možné vracet se zpět. Za každou správnou volbu je 1 bod. Pro zápočet je třeba získat alespoň 11 bodu. V případě zkoušky je výsledná klasifikace je následující: A- 19-20 B– 17-18 C– 15-16 D- 13-14 E- 11-12 F- <11
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Informace ke zkoušce, zápočtu: Probíhá formou testu (zápočet nebo zkouška). Na příslušný termín jen nutné přihlásit se předem v IS – zkušební termíny. Test bude proběhne online, kdy je nutné se přihlásit přímo do testu (odpovědník) ve stanovený den a hodinu. Test spočívá ve 20 otázkách s nabídkou několika možností - odpovědí, kdy student vybírá vždy jen jednu, jako správnou volbu. Na zodpovězení testu je stanovena celková doba 15 minut. V otázkách není možné vracet se zpět. Za každou správnou volbu je 1 bod. Pro zápočet je třeba získat alespoň 11 bodu. V případě zkoušky je výsledná klasifikace je následující: A- 19-20 B– 17-18 C– 15-16 D- 13-14 E- 11-12 F- <11
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2022/MPPL0721