VLLP7X1c Lékařská psychologie a psychosomatika-cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/4/0. 60. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Cacková (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (pomocník)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 15. 9. až Pá 2. 12. Čt 17:00–20:20 B22/116 aula
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VLLP7X1c/02: Pá 23. 12. 15:00–18:20 F01B1/509, Pá 6. 1. 15:00–18:20 F37/414, 15:00–18:20 F37/443a, Pá 13. 1. 15:00–18:20 F37/443a, 15:00–18:20 F37/414
VLLP7X1c/05: Pá 23. 12. 15:00–18:20 F01B1/509, Pá 6. 1. 15:00–18:20 F37/414, 15:00–18:20 F37/443a, Pá 13. 1. 15:00–18:20 F37/443a, 15:00–18:20 F37/414
VLLP7X1c/07: Pá 23. 12. 8:00–11:20 F01B1/509, Pá 6. 1. 8:00–11:20 F37/414, 8:00–11:20 F37/443a, Pá 13. 1. 8:00–11:20 F37/414, 8:00–11:20 F37/443a
VLLP7X1c/08: Pá 23. 12. 8:00–11:20 F01B1/509, Pá 6. 1. 8:00–11:20 F37/443a, 8:00–11:20 F37/414, Pá 13. 1. 8:00–11:20 F37/443a, 8:00–11:20 F37/414
VLLP7X1c/09: Pá 21. 10. 15:00–18:20 F01B1/509, Pá 4. 11. 15:00–18:20 F37/443a, 15:00–18:20 F37/414
VLLP7X1c/11: St 19. 10. 11:30–14:50 F37/457, 11:30–14:50 F37/415, St 26. 10. 11:30–14:50 F01B1/509, St 2. 11. 11:30–14:50 F37/445, 11:30–14:50 F37/415
VLLP7X1c/14: Pá 21. 10. 15:00–18:20 F01B1/509, Pá 4. 11. 15:00–18:20 F37/443a, 15:00–18:20 F37/414
Předpoklady
VLPF0622c Patol. fyziologie II - cvičení && VLLP0633c Propedeutika III - cvičení
Výuka je v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto kurzu:
- Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student se naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru
Osnova
  • - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
  • - Vnější a vnitřní sebe-podpora
  • - Autogenní tréning
  • - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
  • - Existenciální témata v medicíně
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
  • - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
  • - Vedení klinického rozhovoru
  • - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
  • - Přenos a protipřenos
  • - Ego obranné mechanismy
  • - Supervize v medicíně
  • - Týmová supervize
Literatura
    povinná literatura
  • AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
  • TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
    doporučená literatura
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
Výukové metody
Interaktivní cvičení a supervize.
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je absolvování povinné výuky v plném rozsahu.
Informace učitele
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Výuka probíhá blokově.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023.