MFRL0911c Vojtova reflexní lokomoce

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
80. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Filip Dosbaba, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Filip Dosbaba, Ph.D., MBA
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Předpoklady
Určeno pro studenty 5. ročníku, kteří mají kompletně ukončen 4. ročník.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vývojová kineziologie a princip Vojtovy metody.
Bloková výuka podává základní informace o vývoji lidské motoriky a principu Vojtovy metody. Poskytuje studentům představu o možnostech praktického využití Vojtovy metody v jejich budoucí praxi. Výuka je vedena tak, aby byl student v závěru schopen využít prvky reflexní lokomoce u dospělého pacienta.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- znát možnosti praktického využití Vojtovy metody v jejich budoucí praxi. Výuka
¨ - využít prvky reflexní lokomoce u dospělého pacienta.
Osnova
  • Ontogeneze motoriky dítěte. Hodnocení motoriky. Pravidla vyšetření. Intrauterinní vývoj. Ontogeneze motoriky − proces zrání a diferenciace. Vývojové teorie. Klíčové milníky motorické ontogeneze – kvalitativní parametry, odraz kvality vývoje v motorice dospělého člověka. Problematika patologické motoriky dítěte a dospělého.
  • Terapeutický systém Vojtovy metody. Principy Vojtovy metody. Neurofyziologie řízení pohybu (konektom). Modely reflexní lokomoce – teorie. Reflexní plazení. Reflexní otáčení. 1. pozice. Analýza kineziologického obsahu. Analýza svalových souher. Svalová diferenciace. Korelace dílčích modelů motorické ontogeneze a reflexní lokomoce. Modely reflexní lokomoce – praktické cvičení na sobě. Definice výchozí polohy reflexního plazení, reflexního otáčení, 1. pozice. Lokalizace spoušťových zón, aktivace spoušťových zón. Hodnocení vznikajících reakcí. Indikace a kontraindikace Vojtovy metody. Konkrétní diagnózy v terapii Vojtovou metodou u dětských a dospělých pacientů.
  • Diagnostický systém Vojtovy metody. Neurokineziologické vyšetření kojence. Vyšetření spontánní hybnosti dítěte. Polohové testy (posturální reaktibilita). Dynamika primitivní reflexologie. Stupně CKP.
  • Praxe. Vyšetření a terapie pacienta. Praxe s pacienty kojeneckého, dětského a dospělého věku. Praktické provedení reflexní lokomoce a kineziologické analýzy. Spolupráce s různými pacienty a jejich doprovodem. Základní instruktáž doprovodné osoby.
Literatura
  • Vojta, V. (2018). Die zerebralen Bewegungsstörungen im Säuglingsalter. Frühdiagnose und Frühtherapie (10., überarbeitete und erweiterte Auflage). Siegen: Internationale Vojta Gesellschaft e.V.
  • Skaličková-Kováčiková, V., & Procházková, M. (2019). Doporučený postup vyšetření kojenců a batolat v ordinaci dětského fyzioterapeuta z pohledu vývojové kineziologie a reflexní lokomoce dle Vojty. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 26(2), 101−106.
  • Sanz-Mengibar, J. M., & Santonia-Medina, F. (2019). Role of positioning between trunk and pelvis in locomotor function of ambulant children with and without cerebral palsy. Ideggyógyászati szemle, 72(9−10), 343−351.
  • Heineman, K. R., Middelburg, K. J., & Hadders-Algra, M. (2010). Development of adaptive motor behaviour in typically developing infants. Acta paediatrica, 99(4), 618−624.
  • Hadders-Algra, M. (2000). The neuronal group selection theory: a framework to explain variation in normal motor development. Developmental medicine and child neurology, 42(8), 566−572.
  • Vojta, V., & Peters, A. (2010). Vojtův princip. Překlad 3., zcela přepracovaného vydání. Praha: Grada Publishing.
  • Schulz, P. (2013). Videokompendium kinderneurologischer Untersuchungen: Analyse motorischer Funktionen bei Klein- und Schulkindern nach Vojta. Stuttgart: Thieme
  • Jung, M. W., Landenberger, M., Jung, T., Lindenthal, T., & Philippi, H. (2017). Vojta therapy and neurodevelopmental treatment in children with infantile postural asymmetry: a randomised controlled trial. Journal of physical therapy science, 29(2), 301−3
  • Opavsky, J., Slachtova, M., Kutin, M., Hok, P., Uhlir, P., Opavska, H., & Hlustik, P. (2018). The effects of sustained manual pressure stimulation according to Vojta Therapy on heart rate variability. Biomedical papers of the Medical Faculty of the Unive
  • Hok, P., Opavsky, J., Labounek, R., Kutin, M., Slachtova, M., Tüdös, Z., Kanovsky, P., & Hlustik, P. (2019). Differential Effects of Sustained Manual Pressure Stimulation According to Site of Action. Frontiers in Neuroscience, 13(722), 1−14.
  • Hok, P., Opavsky, J., Kutin, M., Tüdös, Z., Kanovsky, P., & Hlustik, P. (2017). Modulation of the sensorimotor system by sustained manual pressure stimulation. Neuroscience, 348(21), 11−22.
  • Vojta, V. (1993). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku: včasná diagnóza a terapie. Praha: Grada Publishing.
  • Skaličková-Kováčiková, V. (2017). Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. 1. vydání. Olomouc: RL-Corpus s.r.o.
Výukové metody
Celkový rozsah předmětu je 80 vyučovacích hodin, z toho 38 hodin teorie a 42 hodin praxe.
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Cena pro jednoho účastníka: 7080 Kč vč. 21% DPH v ceně kurzu výukový materiál, 3 publikace.
Místo výuky: RL-Corpus s.r.o., Mošnerova 1, Olomouc.
Kurz je určen pouze pro studenty 5. ročníku a probíhá vždy v lednu/únoru ve zkouškovém období.
Pedagogické zajištění:
Tým výukových terapeutů a asistentů jmenovaných mezinárodní Vojtovou společností pro výuku v kurzech aplikace vývojové kineziologie dle Vojty u hybných poruch v dětském věku (v dospělém věku).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MFRL0911c