LF:MZKCP0311s Řízení domácí a chronické péče - Informace o předmětu
MZKCP0311s Řízení domácí a chronické péče (následné a dlouhodobé péče) - seminář
Lékařská fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 5. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Jana Nová, PhD., MBA (cvičící)
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Ing. Jana Nová, PhD., MBA
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 9. 9. 8:00–12:50 B11/211
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejné zdravotnictví (program LF, N-VZDRAV)
- Cíle předmětu
- Předmět je členěn do tří oblastí: Veřejné zdravotnictví, Komunitní péče, Domácí a paliativní péče.
Cílem předmětu Veřejné zdravotnictví je:
• Porozumět definici zdraví a umět definovat zdraví.
• Seznámit se s multifaktoriální koncepcí nemocí a statistickými ukazateli.
• Uvědomit si kritéria hodnocení zdraví.
• Znát právní a legislativní předpisy zdravotní politiky státu i EU.
• Seznámit se s klíčovými strategiemi WHO k podpoře zdraví.
• Porozumět komponentům zdraví.
• Umět uplatnit zásady dlouhodobého programu zlepšení zdravotního stavu obyvatel.
• Přijmout roli nelékařského zdravotnického pracovníka ve výchově ke zdraví u všech věkových kategorií obyvatelstva, a to v primární a komunitní péči. Znát prostředky oslovení obyvatel, působení masmédií, seznámit se se sociálním marketinkem jako efektivní metodou.
• Seznámit se s mezinárodní klasifikací a ukazateli statistiky v oblasti zdravotní politiky státu.
Cílem předmětu Komunitní péče je:
• Porozumět pojmu komunita.
• Seznámit se s hlavními funkcemi komunity.
• Porozumět významu zdravého společenského a přírodního prostředí pro zdraví člověka.
• Seznámit se s možnostmi zdravotních a sociálních služeb v rámci komunitní péče.
Cílem předmětu Domácí a paliativní péče je:
• Umět definovat domácí péči.
• Přijmout filozofii domácí péče.
• Seznámit se základní organizační strukturou domácí péče.
• Seznámit se s interdisciplinárním přístupem v domácí péči.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování péče ve vlastním sociálním prostředí klienta.
• Uvědomit si specifika pracovních podmínek v domácí péči.
• Umět definovat paliativní péči.
• Seznámit se s organizační strukturou hospicové péče v ČR.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v hospici. Nedílnou součástí předmětu je odborná praxe v rozsahu 5 hodin, díky níž dojde k osvojení a upevnění znalostí o problematice chodu a řízení poskytované zdravotní péče; metodách řízení, používaných na různých klinických pracovištích a řídících jednotkách poskytovatelů zdravotních služeb (včetně oddělení personálního, ekonomického, hodnocení kvality, oddělení kódování a monitorování zdravotních služeb, odd. koordinace výzkumné činnosti poskytovatele zdravotních služeb – odd. pro vědu a výzkum). a upevnění a praktickému uplatnění znalostí a dovedností v klasifikačních systémech ve zdravotnictví a využívání důkazů v péčí o pacienty. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
• Porozumí definici zdraví a umět definovat zdraví.
• Seznámí se s multifaktoriální koncepcí nemocí a statistickými ukazateli.
• Vyjmenuje kritéria hodnocení zdraví.
• Seznámí se s právní a legislativní předpisy zdravotní politiky státu i EU.
• Seznámit se s klíčovými strategiemi WHO k podpoře zdraví.
• Rozumí komponentům zdraví.
• Uplatní zásady dlouhodobého programu zlepšení zdravotního stavu obyvatel.
• Přijme roli nelékařského zdravotnického pracovníka ve výchově ke zdraví u všech věkových kategorií obyvatelstva, a to v primární a komunitní péči. Znát prostředky oslovení obyvatel, působení masmédií, seznámit se se sociálním marketinkem jako efektivní metodou.
• Seznámit se s mezinárodní klasifikací a ukazateli statistiky v oblasti zdravotní politiky státu.
• Porozumí pojmu komunita.
• Seznámí se s hlavními funkcemi komunity.
• Porozumí významu zdravého společenského a přírodního prostředí pro zdraví člověka.
• Vyjmenuje s možnostmi zdravotních a sociálních služeb v rámci komunitní péče.
• Umět definovat domácí péči.
• Přijmout filozofii domácí péče.
• Seznámit se základní organizační strukturou domácí péče.
• Seznámit se s interdisciplinárním přístupem v domácí péči.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování péče ve vlastním sociálním prostředí klienta.
• Uvědomit si specifika pracovních podmínek v domácí péči.
• Umět definovat paliativní péči.
• Seznámit se s organizační strukturou hospicové péče v ČR.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v hospici. - Osnova
- Definice zdraví a koncepce vzniku nemoci, hodnocení zdraví, základní dokumenty ve světě a v ČR, zákon o ochraně veřejného zdraví, otázky dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatel a jeho obsahové priority, komponenty podpory zdraví, role zdravotníků ve výchově ke zdraví, sociální marketing, jako efektivní metoda aktivit v oblasti péče o zdraví včetně působení masmédií, poradenství a poradenské podpory zdraví a prevence nemocí, klíčové strategie WHO v podpoře zdraví.
- Druhy a formy zdravotních služeb a podmíky jejich poskytování, mezinárodní klasifikace a statistické ukazazele.
- Komunita a člověk.
- Systém zdravotních a sociálních služeb v komunitě, primární a terciární zdravotnické péče, multidisciplinární týmová spolupráce ve veřejném zájmu.
- Role Všeobecné sestry v komunitní péči. Rodina, základ péče o zdraví člověka. Rodiny s mentálně postiženými dětmi, alkoholismus a násilí v rodinách. Péče o potřeby dětí, dospívajících, dospělých, žen v produktivním věku, seniorů, chronicky nemocných a handicapovaných v komunitě.
- Péče o mentální zdraví v komunitě.
- Závislosti na alkoholu, drogách a kouření v komunitě.
- Syndrom CAN.
- Domácí a paliativní péče.
- Základní terminologie domácí péče (DP).
- Vývoj DP ve světě a v ČR, podmínky pro rozvoj.
- Struktura agentur DP v ČR. Indikace, nejčastější diagnózy klientů. Horizontální management a jeho využití. Smlouva o poskytování DP, ošetřovatelská dokumentace. Specifika interdisciplinární spolupráce. Spolupráce se svépomocnými skupinami a dobrovolníky. Specifické pracovní podmínky a vzdělávání sester v DP. Spolupráce s rodinou. Uspokojování potřeb rodinných příslušníků.
- Základní terminologie v paliativní péči. Zajištění paliativní péče v ČR. Specifika poskytování paliativní péče.
- Součástí výuky je odborná praxe na pracovišti domácí péče, kterou si studenti domlouvají sami. Doklad o absolvování praxe odevzdávají cestou IS MUNI tak, aby byl předmět ukončen se závěrem zkouškového období.
- Literatura
- povinná literatura
- HANZLÍKOVÁ, Alžbeta. Komunitní ošetřovatelství. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2006, 271 s. ISBN 9788080632571. info
- HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. ISBN 80-85850-45-1. info
- doporučená literatura
- MÜLLEROVÁ, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2014, 254 stran. ISBN 9788024625102. info
- HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 293 s. Škola a zdraví pro 21. století. ISBN 978-80-210-5239-0. info
- DOLANSKÝ, Hynek. Veřejné zdravotnictví. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita, 2008, 223 s. ISBN 9788072484942. info
- JAROŠOVÁ, Darja. Veřejné zdravotnictví. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2007, 77 s. ISBN 9788024812854. info
- STREJČKOVÁ, Alice, Hana PINKAVOVÁ, Jana UHROVÁ a Jaromíra NOVOTNÁ. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. první. Praha: Fortuna, 2007, 119 s. ISBN 978-80-7168-943. info
- O'CONNOR, Margaret. Paliativní péče : pro sestry všech oborů. Translated by Jana Heřmanová. 1. české vyd. Praha: Grada, 2005, 324 s. ISBN 8024712954. info
- ZAVÁZALOVÁ, Helena. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 154 s. ISBN 8024604671. info
- Výukové metody
- Semináře využívají různé případové studie a další zdroje.
Semináře umožní studentům rozšířit porozumění dané problematice při rozvíjení analytických, prezentačních dovedností a řízení vlastního výkonu pro profesi v rámci domácí a chronické péče.
Samostudium (příprava na semináře) je předpokladem pro účast na seminářích. Nedílnou součástí předmětu je odborná praxe v rozsahu 5 hodin. - Metody hodnocení
- Samostatná seminární práce na zadané nebo vybrané téma z oblasti dlouhodobé zdravotně-sociální péče – případová studie.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/med/podzim2024/MZKCP0311s/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MZKCP0311s