LF:MZKEB0131p EBHC a principy tvorby SR - př - Informace o předmětu
MZKEB0131p Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 5. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 9. 9. 11:00–13:30 F01B1/519, Út 10. 9. 15:30–18:00 F01B1/519, St 11. 9. 13:30–16:00 F01B1/519, Čt 12. 9. 8:00–10:30 F01B1/519, Pá 27. 9. 8:00–10:30 F01B1/519
- Předpoklady
- Předpokladem tohoto předmětu je schopnost kritického myšlení a základní orientace ve zdravotnictví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejné zdravotnictví (program LF, N-VZDRAV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížit studentům principy Evidence Based Practice a Evidence-Based Healthcare a zdůraznit jejich význam ve zdravotnictví. Seznámí se s hierarchií důkazů, typy sekundárního výzkumu a prvními kroky v tvorbě systematic review dle PRISMA statement.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu bude student znát:
- základní principy a historické pozadí Evidence Based Practice a Healthcare;
- typy klinických otázek;
- hierarchii a typy vědeckých důkazů, zdroje pro jejich vyhledávání;
- princip tvorby vyhledávací strategie a její reportování;
- dílčí kroky v tvorbě systematického review; - Osnova
- - Koncept a význam evidence based healthcare
- - 5 kroků Evidence Based Practice
- - Historie Evidence Based Medicine
- - Hierarchie důkazů
- - Kvalita a transparentnost zdravotnického výzkumu
- - Sekundární výzkum
- - Protokol systematického review
- - Formulace klinické otázky
- - Inclusion a exclusion kritéria pro zahrnutí či vyloučení studií
- - Úvod do vyhledávací strategie
- Literatura
- povinná literatura
- Evans, I. Et al. (2011): Testing treatments, 2nd edition. Better Research for Better healthcare. London: Pinter & Martin.
- doporučená literatura
- AROMATARIS, Edoardo a Munn MUNN, ed. Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual [online]. Adelaide: The Joanna Briggs Institute, 2017. Dostupné z: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/
- MOHER, David, Alessandro LIBERATI, Jennifer TETZLAFF, Douglas G. ALTMAN a PRISMA GROUP, 2009. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. Open Medicine. 3(3), e123-130. ISSN 1911-2092.
- MAREČKOVÁ, Jana a Jitka KLUGAROVÁ. Evidence-based health care: zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4784-1.
- KLUGAR, Miloslav. Systematická review ve zdravotnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4785-8.
- PAGE, Matthew a kol., ed. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.0 [online]. Chichester (UK): John Wiley, 2019. ISBN 9781119536604. Dostupné z: https://training.cochrane.org/handbook
- KLUGAR, Miloslav a Jitka KLUGAROVÁ. Using evidence synthesis and clinical practice guidelines in everyday decision-making process is it real or a dream? International Journal of Evidence-Based Healthcare. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, 2019, roč. 17, Supplement 1, s. "S1-S2", 2 s. ISSN 1744-1609. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1097/XEB.0000000000000171. URL info
- Výukové metody
- přednášky, diskuze, interaktivní výuka
- Metody hodnocení
- POŽÁDAVKY K ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU:
1. Podmínkou udělení zápočtu je minimální 80% docházka (maximálně 20% absence v případě omluvení ze strany studijního oddělení), průběžné plnění zadaných úkolů a 75% úspěšnost v zápočtovém testu.
2. Aktivní účast během seminářů/přednášek. - Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MZKEB0131p