LF:aVLOR7X1 Ortopedie a rehabilitace -cv. - Informace o předmětu
aVLOR7X1 Ortopedie a rehabilitace - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. MUDr. Richard Chaloupka, CSc. (přednášející)
doc. MUDr. Jiří Jochymek, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Zbyněk Rozkydal, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Agnes Adamová (cvičící)
MUDr. Jan Emmer (cvičící)
MUDr. Jan Kocanda (cvičící)
MUDr. Jakub Liskay (cvičící)
MUDr. Michal Mahdal, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lukáš Martinek (cvičící)
MUDr. Dušan Matejička (cvičící)
MUDr. Jaroslav Motyčka (cvičící)
MUDr. Šimon Ondruš, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tomáš Otaševič, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lukáš Pazourek, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Martin Prýmek, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jakub Rapi (cvičící), doc. MUDr. Pavel Janíček, CSc. (zástupce)
prof. MUDr. Martin Repko, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Marek Rouchal (cvičící)
MUDr. Luděk Ryba, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jan Sklenský, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Tomáš Tomáš, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Karel Urbášek, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ondrej Václav (cvičící)
MUDr. Ondrej Václav (cvičící), MUDr. Ondrej Václav (zástupce)
MUDr. Tomáš Valoušek, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Robert Vyskočil, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Pavel Ženčica, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Martin Komenda, Ph.D., MBA (pomocník)
Barbora Krausová (pomocník), MUDr. Lukáš Pazourek, Ph.D. (zástupce)
Anna Růčková (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Martin Repko, Ph.D.
Ortopedická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MUDr. Jan Kocanda
Dodavatelské pracoviště: I. ortopedická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta (45,00 %), Ortopedická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (45,00 %), Klinika dětské chirurgie, ortopedie a traumatologie – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště dětské medicíny – Lékařská fakulta (10,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- aVLOR7X1/30A: Po 11. 11. 7:30–12:30 KDCHOT N03006, Út 12. 11. 7:30–12:30 OrtK N08191, St 13. 11. 7:30–12:30 I.ORTK N01901, Čt 14. 11. 7:30–12:30 F37/422, Pá 15. 11. 7:30–12:30 I.ORTK N01901
aVLOR7X1/30B: Po 11. 11. 7:30–12:30 OrtK N08191, Út 12. 11. 7:30–12:30 I.ORTK N01901, St 13. 11. 7:30–12:30 KDCHOT N03006, Čt 14. 11. 7:30–12:30 F37/453, Pá 15. 11. 7:30–12:30 OrtK N08191
aVLOR7X1/32A: Po 2. 12. 7:30–12:30 I.ORTK N01901, Út 3. 12. 7:30–12:30 OrtK N08191, St 4. 12. 7:30–12:30 KDCHOT N03006, Čt 5. 12. 7:30–12:30 F37/422, Pá 6. 12. 7:30–12:30 I.ORTK N01901
aVLOR7X1/32B: Po 2. 12. 7:30–12:30 OrtK N08191, Út 3. 12. 7:30–12:30 KDCHOT N03006, St 4. 12. 7:30–12:30 I.ORTK N01901, Čt 5. 12. 7:30–12:30 F37/415, Pá 6. 12. 7:30–12:30 OrtK N08191
aVLOR7X1/34A: Po 21. 10. 7:30–12:30 I.ORTK N01901, Út 22. 10. 7:30–12:30 OrtK N08191, St 23. 10. 7:30–12:30 KDCHOT N03006, Čt 24. 10. 7:30–12:30 F37/414, Pá 25. 10. 7:30–12:30 I.ORTK N01901
aVLOR7X1/34B: Po 21. 10. 7:30–12:30 OrtK N08191, Út 22. 10. 7:30–12:30 KDCHOT N03006, St 23. 10. 7:30–12:30 I.ORTK N01901, Čt 24. 10. 7:30–12:30 F37/415, Pá 25. 10. 7:30–12:30 OrtK N08191 - Předpoklady
- aVLPF0622p Pathophysiology II - lecture && aVLPA0622p Patologie II - před. && aVLLP0633c Propedeutika III - cv.
Prerequisities is knowledge of anatomy and physiology of locomotor apparatus. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- General Medicine (program LF, M-GM)
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- At the end of the course students should be able to understand how to examine the orthopaedic patient (history, objective examination of the locomotor apparatus), should be able to apply imaging methods and laboratory tests leading to establishing of the diagnosis, should be able to distinquish among other conditions and to suggest the mangement of the condition. The student would be able to asses the prognosis of the condition.
- Výstupy z učení
- The student will be able:
- to examine orthopaedic patient,
- to perform clinical examamination,
- to use laboratory test and to advice imaging methods,
- to establish diagnossis and to suggest the therapy. - Osnova
- Programme of the course: Orthopaedics and rehabilitation The fourth school year of the general medicine, VLOR7X1. The course is dividend into a theoretical introduction and to presentation of cases in the ward.
- Clinical methods - history (family, personal) symptoms of the disease, analysis of the pain, mechanism of injury, any treatment of the disease, the efect of drugs. Impairment of the function, deformity, analysis of the gait.
- objective examination: inspection, palpation, percussion, auscultation, range of motion, examination of the spine, of upper and lower extremity. - additional examination methods (X-ray, radiological stress tests, artrography, fistulography, myelography, angiography, CT, MRI, scintigraphy, ultrasonography, densitometry etc). Laboratory methods: aspiration of the joint fluid, blood tests. Electromyography. Topics:
- Degenerative diseases (osteoarthrosis, pathological anatomy, clinical symptoms and findings, radiological examination). Conservative and operative treatment.
- Malalignment of extremities (coxa valga, coxa vara, anteverta, genua vara, valga). Static deformities of foot (flat foot, talipes calcaneus, equinovarus, excavatus). Deformity of upper extremity (cubitus varus, valgus, Madelung deformity, etc).
- Artificial joints. Hip arthroplasty (materials, bone cement, types, procedures, physioterapy after the operation, complications). Knee arthroplasty. Artrhoplasty in other joints.
- Musculoskeletal tumors. Methods of examination, biopsy. Staging and grading. Benign and malignant tumors. Operative treatment, chemotherapy, radiotherapy. Treatment of bone metastase.
- Bone and joint infections. Acute osteomyelitis (symptoms, examination, treatment). Chronic osteomyelitis. Acute arthritis (symptoms, examination, treatment). Chronic arthritis. TB osteomyelitis and arthritis, actinomycosis).
- Deformities of the spine. Scoliosis (types, Cobb measurement, methods of examination), conservative and operative treatment. Kyphosis (types, treatment). Lordosis (types, treatment). Spondylolysis and spondylolisthesis (symptoms, types, management).
- Low back pain (types, sciatica, spinal stenosis, failed back surgery syndrom etc.). Ancylosing spondylitis. Pain in cervical spine.
- Injury of the spine (fractures of thoracolumbar spine, fractures of cervical spine). Conservative and operative management. - Congenital diseases (types, symptoms, management). Developmental dislocation of the hip joint (types, symptoms, management, consequences). Club foot deformity, torticollis muscularis etc..
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍČEK, Pavel. Ortopedie. 3., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 112 s. ISBN 9788021059719. info
- ROZKYDAL, Zbyněk a Richard CHALOUPKA. Vyšetřovací metody v ortopedii. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 70 s. ISBN 9788021059023. info
- doporučená literatura
- GALLO, Jiří. Ortopedie pro studenty lékařských a zdravotnických fakult. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 211 s. ISBN 9788024424866. info
- Willmott, H.: Trauma and Orthopaedics at a glance. Willy -Blackwell, 2015, ISBN 978-1-118-80249-6, s144
- neurčeno
- Solomon, L.: Apley´s concise system of |Orthopaedics and fractures, third Edition, ISBN 978-0-340-80984-6, 2005, s.1-406
- Výukové metody
- The course is divided into a theoretical introduction with case reports and into presentation of the patients in the wards focused on the use of examination methods, on establishing of the diagnosis and the management of the conditions. Practical training (about 20 % of the total volume of teaching) is complemented by a comprehensive range of simulation teaching methods on simulators with varying degrees of fidelity, trainers and virtual patients. Simulation results in subsequent debriefing (feedback to the student). There is also problem-oriented learning in the foreground, where the student is taught by solving the problem presented, as well as team-oriented teaching when small groups of students discuss and choose a solution of the problem. Emphasis is also placed on the development of soft skills, incl. so-called "21st century skills", particularly communication, decision-making skills, critical thinking, crisis communication and teamwork.
- Metody hodnocení
- The students are examined from this subject at the rigorous examination from surgery in the sixth school year. The knowledge of recommended literature and power point presentations on IS portal are required. Traditional methods are complemented by objective clinical evaluation that verifies clinical knowledge and other skills such as communication, physical examination, performance, performance interpretation, etc. This evaluation method provides students with objective and specific feedback.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet bude udělen po absolvování blokové stáže a po splnění písemného testu.
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/aVLOR7X1