PdF:AJ5208 Gramatická cvičení B - Informace o předmětu
AJ5208 Gramatická cvičení B
Pedagogická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- The course Grammar B Practice is designed as a supplementary optional course for all the participants of Grammar B and other students who have passed the compulsory Grammar B course before. The required level of English is B2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course aims to provide students with more practice of the grammar issues discussed in Grammar B (compulsory course) and work on them systematically using various types of exercises including cloze tests, transformations, gap fill, text analysis, etc.
At the end of the course SWBAT: understand basic linguistic terminology and give examples in context; explain all the grammar features covered in Grammar B course and give examples of them in context; analyze language use with a focus on grammar; compare particular grammar features, their form and meaning
Students will also be familiar with various grammar books and sources recommended for study of grammar. - Výstupy z učení
- Students will be able to:
- analyze the use of the grammar points concerned in texts and explain their use (nouns, adjectives, adverbs, pronouns, prepositions;
- work with texts with a focus on context, e.g. cohesive devices (pronouns, articles, etc.);
- understand how to approach various types of grammar activities from the point of both teacher and learner;
- work with various sources for grammar reference and find particular grammar info in order to give explanations and support them;
- identify the most common mistakes and correct them;
- prepare an activity for their peers to practise a particular grammar point of their own choice (the range of topics is determined by the grammar issues discussed); - Osnova
- 1-2. Introduction – analysis of students' needs and preferences, survey on the most frequent problems and grammar issues to work on in detail
- 3-4. Text analysis - use in context (linguistic vs. situational); Cohesion and cohesive devices (pronouns)
- 5-6. Nouns in text with focus on the invididual features of the English noun, mainly countability
- 7-8. Use of articles - analysis in context, practice
- 9.-10. Adjectives, adverbs, prepositions - practice in context
- 11-12. Students' contributions and activities prepared for others + grammar project discussion
- Literatura
- povinná literatura
- BIBER, Douglas, Susan CONRAD a Geoffrey LEECH. A student grammar of spoken and written English. London: Longman, 2002, 487 s. ISBN 0-582-23726-2. info
- doporučená literatura
- YULE, George. Oxford practice grammar : with answers. Updated edition first publis. Oxford: Oxford University Press, 2019, vii, 274. ISBN 9780194214766. info
- ALEXANDER, L. G. Longman English grammar. Edited by R. A. Close. London: Longman, 1988, x, 374. ISBN 0582558921. info
- SIDE, Richard a Guy WELLMAN. Grammar and vocabulary for Cambridge advanced and proficiency : fully updated for the revised CPE. Harlow: Longman, 2002, 288 s. ISBN 0582518210. info
- HEWINGS, Martin. Advanced grammar in use : a self-study reference and practice book for advanced learners of English : with answers and eBook. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2015, ix, 294. ISBN 9781107539303. info
- SPARLING, Thomas Donaldson, Simona KALOVÁ a Chris RANCE. English or Czenglish. Avoiding Czechism in English. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 319 s. ISBN 978-80-210-9965-4. info
- WEST, Clare. Recycling advanced English. Fourth edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2013, 270 stran. ISBN 9781107657519. info
- MANN, Malcolm a Steve TAYLORE-KNOWLES. Destination C1 and C2. London: Macmillan, 2008, 312 stran. ISBN 9780230035409. info
- Výukové metody
- Class and group discussions
Practical analysis and exercises
Student project Online course activities - Metody hodnocení
- online tasks, quizzes, presentations, multiple choice activities
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Kurz bude poprvé vyučován na jaře 2025, tudíž online podpora zatím nebyla vytvořena a bude dopracována před začátkem jarního semestru.
- Studijní opora
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3731
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/AJ5208