AJ5423 Syndrom vyhoření mezi učiteli angličtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jana Leblochová (cvičící)
Ailsa Marion Randall, M.A. (cvičící)
Garance
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course is only suitable for students who have already had some teaching practice.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The students will learn about burnout and ways in which they can avoid it as teachers. They will also learn techniques related to well-being as teachers or future teachers.
Výstupy z učení
By the end of the course, students will be able to: -identify factors leading to burnout in the teaching profession -identify strategies to avoid burnout - be able to practice strategies for well-being
Osnova
  • 1. Burnout - general definition
  • 2. Burnout among teachers - the specifics
  • 3. Myths about well-being
  • 4. Well-being strategies
Literatura
  • Work overload! :redesigning jobs to minimize stress and burnout. Edited by Frank M. Gryna - Annemieke Hytinen - Paul O'Mara. 1 online r. ISBN 9780873896245. info
  • SKOVHOLT, Thomas M. a Michelle TROTTER-MATHISON. The resilient practitioner : burnout and compassion fatigue prevention and self-care strategies for the helping professions. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xxii, 304. ISBN 9781138830073. info
  • LINKOVÁ, Karin. Rizikové a protektivní faktory ve struktuře osobnosti učitelů ve vztahu k syndromu burnout. Edited by Lubomír Vašina. 2001, 90 s. URL info
  • MASLACH, Christina a Michael P. LEITER. The truth about burnout : how organizations cause personal stress and what to do about it. First edition. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 1997, xi, 186. ISBN 9781118692134. info
Výukové metody
Teaching will happen in 2 blocks. The teaching sessions will be in the form of lectures, discussions and role-plays. Between the 2 sessions students will be asked to read some literature and to keep a well-being diary.
Metody hodnocení
To pass the course students will need to: 1. Attend the sessions and participate in them actively (30 points) 2. Keep a diary between the sessions (20 points) 3. Write an extended essay on a chosen topic or create an online poster showing information they have learned in the course (50 points)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3413
The course can only be taken in person.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: odpolední blok 14.00-19.00, sobota 2. března a sobota 6. dubna 2024.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.