PdF:Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1 - Informace o předmětu
Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP ZV;
začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP ZV;
charakterizovat jednotlivé formy výuky;
vyplnit záznam z hospitace v hodině přírodopisu;
pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ;
didakticky analyzovat učivo;
sestavit tematický plán učiva přírodopisu;
vytvořit přípravu na hodinu přírodopisu; - Osnova
- 1. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV).
- 2. Typy výukových cílů
- 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu.
- 4. Didaktická analýza učiva.
- 5. Tvorba pojmové mapy.
- 6. Mezipředmětové vztahy v hodinách přírodopisu.
- 7. Virtuální hospitace na hodině přírodopisu - vyplňování záznamového archu a hodnotícího listu.
- 8. Zpracování přípravy na hodinu přírodopisu.
- 9. Tvorba ročního tématického plánu učiva přírodopisu pro konkrétní třídu ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- doporučená literatura
- MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie : určeno pro posluchače přírodovědecké fakulty a pedagogické fakulty Univerzity Palackého. 1. vyd. 1990, 145 s. info
- ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
- ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- neurčeno
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- Výukové metody
- Forma výuky: seminář, teoretická příprava Metody výuky: vysvětlování, diskuse, práce s pracovním listem, práce s literaturou, pozorování.
- Metody hodnocení
- Udělení zápočtu je založeno na: účasti na semináři (povolena je jedna neúčast) a uznání "Receptáře začínajícího učitele" . V seminářích bude postupně rozpracováno sedm materiálů ověřujících výstupy učení "Receptáře začínajícího učitele":
1) Vyplněný pracovní list na téma přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
3) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
4) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
5)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
6) Příprava na hodinu přírodopisu,
7) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku. Na prvním semináři budou sděleny termíny pro odevzdání těchto materiálů.Oprava bude probíhat až po odevzdání materiálů od všech studentů. - Navazující předměty
- Informace učitele
- "Receptář začínajícího učitele" zahrnuje sedm materiálů, které budou vysvětleny a rozpracovány během seminářů:
1) Vyplněný pracovní list přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
3) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
4) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
5)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
6) Příprava na hodinu přírodopisu.
7) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku. Materiály obsažené v "Receptáři začínajícího učitele" je třeba zpracovat dle instrukcí sdělovaných na semináři.
Na prvním semináři budou sděleny termíny pro odevzdání těchto materiálů/kontrolni etapy.
Oprava bude probíhat až po odevzdání materiálů od všech studentů.
Pro získání zápočtu musí být materiály uznány (nestačí je odevzdat).
Zápočet z předmětu Didaktika přírodopisu 1 - seminář je podmínkou účasti na písemném testu z předmětu Didaktika přírodopisu 1 - přednáška. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/Bi2MP_DPS1