PdF:BIp009 Základy zoologie bezobratlých - Informace o předmětu
BIp009 Základy zoologie bezobratlých
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Radovan Coufal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radovan Coufal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:00–12:50 učebna 10
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp009/04: Po 10:00–11:50 laboratoř 81, R. Vlk
BIp009/05: Po 14:00–15:50 laboratoř 81, R. Vlk
BIp009/06: St 8:00–9:50 laboratoř 81, R. Vlk
BIp009/02: St 12:00–13:50 laboratoř 81, R. Vlk
BIp009/01: Čt 14:00–15:50 laboratoř 81, R. Vlk - Předpoklady
- BIp006 Základy obecné zoologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen doložit:
- porozumění a schopnost vysvětlení základních znalostí o modelových druzích bezobratlých živočichů
- poznání nejdůležitějších zástupců naší fauny bezobratlých
- získání potřebné orientace v morfologii a anatomii jejich těl
- spojení získaných znalostí o této části živočišné říše se znalostmi získanými v obecné zoologii
- pochopení významu bezobratlých živočichů v přírodě a v životě člověka - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen doložit:
- porozumění a schopnost vysvětlení základních znalostí o modelových druzích bezobratlých živočichů
- poznání nejdůležitějších zástupců naší fauny bezobratlých
- získání potřebné orientace v morfologii a anatomii jejich těl
- spojení získaných znalostí o této části živočišné říše se znalostmi získanými v obecné zoologii
- pochopení významu bezobratlých živočichů v přírodě a v životě člověka - Osnova
- Sylabus přednášek:
- 1. kmen žahavci (Cnidaria): nezmar hnědý
- 2. kmen ploštěnci (Platyhelminthes): ploštěnka potoční
- 3. kmen hlístice (Nematoda): škrkavka prasečí
- 4. kmen měkkýši (Mollusca) – třída plži (Gastropoda): hlemýžď zahradní
- 5. třída mlži (Bivalvia): škeble rybničná
- 6. hlavonožci (Cephalopoda): sépie obecná
- 7. kmen kroužkovci (Annelida): žížala obecná
- 8. kmen členovci (Arthropoda) – podkmen klepítkatci (Chelicerata): křižák obecný
- 9. podkmen korýši (Crustacea) 1: hrotnatka obecná, buchanka obecná
- 10. podkmen korýši (Crustacea) 2: rak říční
- 11. podkmen šestinozí (Hexapoda): šváb obecný a včela medonosná
- 12. kmen ostnokožci (Echinodermata): hvězdice, ježovka, sumýš
- Sylabus cvičení:
- 1. Žahavci (Cnidaria): fototaktizmus nezmara hnědého, reakce nezmara na podráždění, přijímání potravy nezmarem
- 2. Ploštěnci (Platyhelminthes): pozorování živých ploštěnek potočních – reakce ploštěnek na světlo, vystřelování rhabditů, regenerace
- 3. Hlístice (Nematoda): mikroskopické pozorování drobných hlístic ("hádě švábí"), pitva škrkavky prasečí
- 4. Měkkýši (Mollusca) 1 – pži (Gastropoda): morfologie ulity hlemýždě zahradního, přijímání potravy u suchozemských plžů, přijímání potravy u vodních plžů, pohyb plžů, pitva hlemýždě zahradního, příprava trvalého preparátu jazykové pásky hlemýždě
- 5. Měkkýši (Mollusca) 2 – mlži (Bivalvia): morfologická stavba lastury mlžů, chemická stavba lastury mlžů; pitva slávky jedlé (ústřice jedlé)
- 6. Měkkýši (Mollusca) 3 – hlavonožci (Cephalopoda): pitva olihně obecné
- 7. Kroužkovci (Annelida): pozorování stavby těla žížaly obecné, fototaxe žížaly, pitva žížaly, pozorování štětinek u vodních máloštětinatců (nitěnka obecná)
- 8. Členovci (Arthropoda) 1 – klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, sběr pavouků, chov křižáka, pozorování vnější stavby těla pavouka
- 9. Korýši (Crustacea) 1: pozorování hrotnatky obecné v akváriu – fototaxe, pozorování hrotnatky pod mikroskopem, příjem potravy u hrotnatky, účinek jedu na srdeční činnost hrotnatky, pozorování buchanky obecné pod mikroskopem
- 10. Korýši (Crustacea) 2: preparace a příprava trvalého preparátu končetin a pitva raka signálního, poznávání hlavních zástupců desetinožců
- 11. Hmyz: preparace švába obecného (chrousta obecného) – pozorování vnější stavby těla a sexuálního dimorfismu, preparace včely medonosné (sršně obecné) – pozorování vnější stavby těla, poznávání hlavních zástupců hemimetabolního a holometabolního hmyzu
- 12. Ostnokožci (Echinodermata): seznámení s morfologií hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)
- Literatura
- doporučená literatura
- Nový přehled biologie. Edited by Stanislav Rosypal. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, 797 s. ISBN 978-80-86960-23-4. info
- neurčeno
- FOX, R. S. & BARNES, R.D. (2004). Invertebrate zoology: a functional evolutionary approach. Edited by Edward E. Ruppert. 7th ed. Belmont, CA: Thomson-Brooks/Cole, 963 pp.
- KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
- HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 439 s. ISBN 9788020015693. info
- WALLACE, Robert L. a Walter Kingsley TAYLOR. Invertebrate zoology : a laboratory manual. 6th ed. San Francisco, Calif.: Pearson, 2003, x, 356. ISBN 0130429376. info
- SEDLÁK, Edmund. Zoologie bezobratlých. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 336 s. ISBN 8021028920. info
- Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
- ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
- Výukové metody
- Přednáška - PPT prezentace (do ISu vkládaná ve formátu PDF)
Laboratorní cvičení - buď jde o mikroskopování s nákresy nebo o pitvu modelového živočicha ve dvojici (podle návodu pod dohledem vyučujícího), viz osnovu cvičení výše. - Metody hodnocení
- Podmínkou připuštění ke zkoušce jsou: aktivní účast studenta/tky ve cvičení a předložení vlastního kompletního pracovního "sešitu" (pracovní listy, barevné anatomické tabule, vlastní kresby apod.). Zkoušení probíhá formou standardního testu (ABCD), který předpokládá zvládnutí látky v rozsahu daném osnovou přednášky (nastudování z doporučené literatury), z velké části i díky možnosti praktického seznámení se s konkrétními zástupci (významnými druhy) příslušných skupin (kmenů apod.) během laboratorního cvičení.
- Informace učitele
- Standardní ABCD-test má 18 otázek, vždy je pouze 1 z nabízených možností správná. Hodnocení A odpovídá 18 bodům, hodnocení B (1-) 17 bodům, ... 14 bodů odpovídá hodnocení E, 13 a méně bodů je F a studenta/tku čeká opravný termín.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- BIp013 Cvičení v terénu - botanika, zoologie a ekologie
BIp002 && BIp009 && NOW(BIp010) && NOW(BIp011)
- BIp013 Cvičení v terénu - botanika, zoologie a ekologie
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/BIp009