CJp418 České reálie

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvořit u studentů dostatečný přehled v příslušných tematických okruzích a s nimi souvisejících jazykových prostředcích. Student si prohloubí schopnost rozlišovat oficiální a neoficiální sféru komunikace a rozšíří si základní znalosti o kulturních a historických tradicích jako prostředku vytvoření pocitu sounáležitosti s naším prostředím. Získá přehled o vztahu jazyka, společenské komunikace a orientace a dokáže modifikovat získané poznatky na výuku podle konkrétních jazykových i kulturních specifik žáků.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu získá přehled o vztahu českého národního jazyka a kultury a o jeho fungování v rozmanitých komunikačních situacích. Získá znalosti o klíčových momentech vývoje české kultury, jazyka, geografie a historie.
Osnova
  • 1. –2. Průběžné úzké propojení tematiky se složkami jazykovými (zejména lexikálními, frazeologickými a vytvářejícími znalost základního souboru vlastních jmen.), kulturně historickými a regionálními. 3.–5. Krajina, typy sídel, města, urbanizace venkova. Ochrana krajiny. Jazykově a kulturně komparační zřetel. 6.–7. Společenský styk, normy chování, struktura rodiny a příbuzenstva; užití odpovídajících jazykových jevů. 8.–10. Veřejná správa, politická struktura, doprava, nakupování. Podle potřeby upozornění na regionální jazykové rozdíly. 11.–12. Včlenění aspektů souvislosti českého prostředí s prostorem (středo)evropským.
Literatura
    povinná literatura
  • HASIL, Jiří, HASILOVÁ, Helena. Z tradic české kultury. Praha : Karolinum, 2004.
    doporučená literatura
  • LÜBKE Christian, HARDT Matthias. Vom spätantiken Erbe zu den Anfängen der Romanik. 400–1000 (Handbuch zur Geschichte der Kunst in Ostmitteleuropa). Berlin, Deutscher Kunstverlag. 2017.
  • BALHAR, Jan. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011, 579 s. ISBN 9788020019677. info
  • BALHAR, Jan. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 680 s. ISBN 8020013393. info
  • BALHAR, Jan. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 626 s. ISBN 8020000135. info
  • BALHAR, Jan. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 577 s. ISBN 8020006540. info
  • BALHAR, Jan a Pavel JANČÁK. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 507 s. ISBN 8020000135. info
  • BALHAR, Jan a Pavel JANČÁK. Český jazykový atlas. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 427 s. ISBN 8020000143. info
Výukové metody
Přednáška spojená s následnou diskusí o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. prostudovat zadanou odbornou literaturu; 2. odevzdat seminární práci/prezentaci na téma: Česká republika ve střední Evropě – poloha, krajina, historické země, současné členění; Český jazyk ve společenské komunikaci. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy přednáška probíhá, v ISu ve Studijních materiálech předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/CJp418