PdF:CJp423 Žák s OMJ v ČVS - Informace o předmětu
CJp423 Žák s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím systému
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–14:50 učebna 78
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Studenti vysvětlí specifické postavení žáka s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávacím procesu. Mají přehled o legislativním postavení žáka s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím řádu; rozumí jeho specifickým vzdělávacím potřebám. Rozumí funkci dalších účastníků vzdělávacího procesu a jsou schopni s nimi svou práci účinně koordinovat. Uvědomují si znevýhodnění a bariéry žáka s odlišným mateřským jazykem, případně jeho rodinných příslušníků, a jsou schopni na ně reagovat.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět: - vysvětlit postavení žáka s OMJ v českém vzdělávacím systému. - pojmenovat základní potřeby žáka s OMJ. - vysvětlit základní principy vzdělávání žáků s OMJ. - jmenovat typické (i potenciální) bariéry a znevýhodnění žáka s OMJ, popřípadě celého jeho rodiny. - podat přehled o podpůrných opatřeních, jimiž lze jazyková a kulturně podmíněná znevýhodnění žáka s OMJ v českém vzdělávacím systému kompenzovat. - koordinovat svou činnost s dalšími účastníky vzdělávacího procesu.
- Osnova
- 1.Definiční vymezení žáka s OMJ, žáka cizince, resp. žáka-cizince v českém vzdělávacím systému. 2.-3 Legislativní rámec postavení žáka s OMJ v českém vzdělávacím systému. 4. Profesní kompetence učitele žáka/žáků s OMJ. 5. Žák s OMJ jako žák se specifickými vzdělávacími potřebami. 6.–7. Účastníci vzdělávacího procesu vstupující do vzdělávání žáka s OMJ, jejich komunikace a koordinace. 8.–10. Místa nesouladu v kulturně podmíněných očekáváních vůči vzdělávacímu systému. 11. Znevýhodnění a bariéry žáka s OMJ a možnosti jejich kompenzace. 12. Aktuální otázky vzdělávání žáků s OMJ v ČR
- Literatura
- povinná literatura
- RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
- doporučená literatura
- TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Rvp.cz. Praha: Metodický portál www.rvp.cz, 2013. Dostupné na: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-CESKYCHSKOL.html/
- KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825. URL info
- neurčeno
- KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 116 s. ISBN 978-80-244-2162-9.
- The education system of the Czech Republic. Prague: Institute for Information on Education, 2008. ISBN 978-80-211-0562-1.
- Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2014. Dostupné na: http://www.meta-ops.cz/sites/default/files/pp_blok_web_final_1.pdf
- 978-80-7367-679-7
- Přístup k začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Komparace národních politik. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2014. Dostupné na: https://drive.google.com/file/d/0B59n8JuWLmlAR2NHOEVNQmFpbWs/edit?pli=1
- MICHALOVÁ, Zdeňka. Integrativní speciální pedagogika: (především zaměřena na aktuální legislativu v ČR). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7372-880-9.
- Čeština jako druhý jazyk (ČDJ). Praha: Inkluzivniskola.cz, 2015. Dostupné na: http://www.inkluzivniskola.cz/cestinajazyk-komunikace/cestina-jako-druhy-jazyk-cjdj.
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. nkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 179 s. ISBN 9788072906307. info
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- Výukové metody
- Přednáška spojená s následnou diskusí o odborných problémech předmětu. Obsah diskuse bude pokrývat problematiku témat obsažených v osnově předmětu.
- Metody hodnocení
- Referát/konspekt prezentující vybraný moment ve vzdělávacím procesu v souvislosti se žáky s odlišným mateřským jazykem (charakteristika konkrétní situace). Test ověřující osvojení látky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJp423