PdF:CJp424 Didaktika ČJ jako ciz.jaz. (d) - Informace o předmětu
CJp424 Didaktika češtiny jako cizího jazyka pro dospělé
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp424/01: Čt 8:00–8:50 učebna 24, R. Ošmera
- Předpoklady
- CJp404 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1 CJp410 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Studenti budou mít vytvořeny obecné poznatky o výuce českého jazyka pro jedince s odlišným mateřským jazykem a dokáží se orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, ve společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových rovin. Budou ovládat nejnovější metody a formy výuky, budou schopni rozboru konkrétních jazykových jevů, které jsou ve výuce češtiny jako cizího jazyka problematické, a uvědomění si propojení s dalšími obory. Pozornost bude upřena na výuku českého jazyka pro dospělé.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět: 1. definovat základní pojmy nezbytné pro odborné studium českého jazyka se zaměřením na výuku českého jazyka pro dospělé; 2. charakterizovat ty jevy, které jsou pro jedince s odlišným mateřským jazykem při studiu českého jazyka obtížné, a porozumět jim; 3. orientovat se v základní odborné literatuře, učebnicových řadách a dalších pomůckách; 4. ovládat nejnovější metody a využívat je ve vyučovacích hodinách. Praktickou znalost si ověří také při cvičném výstupu.
- Osnova
- 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro dospělé; 2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly, společný evropský referenční rámec pro jazyky, reprezentativní popisy češtiny jako cizího/druhého jazyka; 3. Instituce a organizace věnující se výuce češtiny pro dospělé; 4. Výuka českého jazyka jako cizího/druhého jazyka pro dospělé; 5. Začlenění jedinců s odlišným mateřským jazykem do společnosti; kulturní rámec, tabu, tradice; 6. Didaktické zásady, učebnicové soubory, didaktické pomůcky; 9. Jazykové rozbory; 10. Výukové metody; 11. – 12. Praktická výuka, její zásady, cvičné výstupy.
- Literatura
- povinná literatura
- HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
- HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
- doporučená literatura
- Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
- HRDLIČKA, Milan. Vo vobecný češtině a jiné příběhy. Vydání v tomto souboru prv. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015, 266 stran. ISBN 9788024632421. URL info
- HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
- ADAMOVIĆ, Ana, Darina IVANOVOVÁ a Milan HRDLIČKA. Basic Czech. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007, 251 s. ISBN 9788024613208. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2001, 248 s. ISBN 3823349848. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 44 s. ISBN 8021010061. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Taschenlexikon der Literatur- und Sprachdidaktik. Edited by Karl Stocker. 2. Aufl. Frankfurt am Main: Scriptor, 1987, 538 s. ISBN 3589203846. info
- Výukové metody
- Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. seminární práce k vybranému tématu; 3. úspěšné splnění shrnujícího závěrečného testu. Cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu češtiny jako cizího jazyka pro dospělé. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJp424