CJp424 Didaktika češtiny jako cizího jazyka pro dospělé

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp424/01: Čt 8:00–8:50 učebna 24, R. Ošmera
Předpoklady
CJp404 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1 CJp410 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou mít vytvořeny obecné poznatky o výuce českého jazyka pro jedince s odlišným mateřským jazykem a dokáží se orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, ve společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových rovin. Budou ovládat nejnovější metody a formy výuky, budou schopni rozboru konkrétních jazykových jevů, které jsou ve výuce češtiny jako cizího jazyka problematické, a uvědomění si propojení s dalšími obory. Pozornost bude upřena na výuku českého jazyka pro dospělé.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: 1. definovat základní pojmy nezbytné pro odborné studium českého jazyka se zaměřením na výuku českého jazyka pro dospělé; 2. charakterizovat ty jevy, které jsou pro jedince s odlišným mateřským jazykem při studiu českého jazyka obtížné, a porozumět jim; 3. orientovat se v základní odborné literatuře, učebnicových řadách a dalších pomůckách; 4. ovládat nejnovější metody a využívat je ve vyučovacích hodinách. Praktickou znalost si ověří také při cvičném výstupu.
Osnova
  • 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro dospělé; 2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly, společný evropský referenční rámec pro jazyky, reprezentativní popisy češtiny jako cizího/druhého jazyka; 3. Instituce a organizace věnující se výuce češtiny pro dospělé; 4. Výuka českého jazyka jako cizího/druhého jazyka pro dospělé; 5. Začlenění jedinců s odlišným mateřským jazykem do společnosti; kulturní rámec, tabu, tradice; 6. Didaktické zásady, učebnicové soubory, didaktické pomůcky; 9. Jazykové rozbory; 10. Výukové metody; 11. – 12. Praktická výuka, její zásady, cvičné výstupy.
Literatura
    povinná literatura
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
    doporučená literatura
  • Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
  • HRDLIČKA, Milan. Vo vobecný češtině a jiné příběhy. Vydání v tomto souboru prv. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015, 266 stran. ISBN 9788024632421. URL info
  • HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
  • ADAMOVIĆ, Ana, Darina IVANOVOVÁ a Milan HRDLIČKA. Basic Czech. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007, 251 s. ISBN 9788024613208. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2001, 248 s. ISBN 3823349848. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 44 s. ISBN 8021010061. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • Taschenlexikon der Literatur- und Sprachdidaktik. Edited by Karl Stocker. 2. Aufl. Frankfurt am Main: Scriptor, 1987, 538 s. ISBN 3589203846. info
Výukové metody
Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. seminární práce k vybranému tématu; 3. úspěšné splnění shrnujícího závěrečného testu. Cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu češtiny jako cizího jazyka pro dospělé. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJp424