DE1A05 "Dlouhé" 19. století

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DE1A05/KombiPred01: Pá 20. 9. 9:00–16:50 učebna 53, Pá 15. 11. 9:00–16:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezOst01: Čt 19:00–19:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezOst02: Čt 9:00–9:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezPred01: St 18:00–18:50 učebna 1, St 19:00–19:50 učebna 1, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezSem01: Čt 11:00–11:50 učebna 60, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/PrezSem02: Čt 13:00–13:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
Předpoklady
DE1B04 Dějiny raného novověku
Předpokladem je zvládnutí předchozích předmětů z obecných a českých dějin před rokem 1789.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu Dlouhé 19. století v učitelské praxi na základní škole. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit veškeré složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého 19. století" ve světě a v českých zemích v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí. Dokáže charakterizovat základní přeměny starých feudálně stavovských struktur v moderní občanskou společnost a formování novodobého českého národa. Vývoj bude schopen chápat jak v politické oblasti, tak i ve sféře ekonomické i kulturní. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
Výstupy z učení
Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Student je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit všechny složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého století" ve světě a v českých zemích, a to v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí.
Osnova
  • 1. Velká francouzská revoluce. 2. Napoleonské války. 3. Rusko po roce 1815. 4. Novořecké národní obrození. 5. Americká občanská válka. 6. Italské risorgimento. 7. Kolonialismus 19. století. 8. Německo a jeho sjednocen. 9. Jižní Afrika a burská povstání. 10. České země za napoleonských válek. 11. Národní obrození. 12. Revoluční rok 1848/1949 v českých zemích. 13. Česká otázka od Palackého k Masarykovi. 14. Formování politického systému.
Literatura
    povinná literatura
  • František Čapka: Dějiny českých zemí 1800-1918. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2011. ISBN 78-80-210-5566-7
  • Aleš Skřivan – Václav Drška – František Stellner: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648–1914. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1994. ISBN 80-85241-57-9
  • Jaroslav Vaculík: Obecné dějiny novověku. IV. (1789–1918). 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2019. ISBN 978-80-210-9272-3
  • Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
    doporučená literatura
  • Miroslav Hroch: Na prahu národní existence. Touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0809-6
  • Michael Rapport: Evropa devatenáctého století. Praha: Vyšehrad 2011. ISBN 978-80-7429-061-9
  • Otto Urban: Česká společnost 1848–1918. Praha: Svoboda 1982.
  • Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
Výukové metody
Ve výuce je kombinována teoretická příprava (přednášky) s praktickou činností a nácvik, jak uplatnit metodiku na základní škole. Na seminářích probíhají rozbory dokumentů, videoprezentace, power-pointové prezentace a řízené diskuse k nim.
Metody hodnocení
Písemná zkouška – k úspěšnému absolvování zkoušky je nutné získat alespoň 70 procent bodů z celkového počtu bodů. Správná odpověď na každou ze třiceti otázek je hodnocena jedním bodem. Podmínkou úspěšného složení testu je 70 procent (tedy 21) správných odpovědí. Stupně hodnocení: A (29–30 správných odpovědí); B (27–28 správných odpovědí); C (25–26 správných odpovědí); D (23–24 správných odpovědí); E (21–22 správných odpovědí); F (20 a méně správných odpovědí). Doporučujeme psát čitelně, nejlépe hůlkovým písmem. Nečitelné odpovědi nebudou hodnoceny. Využívání mobilních telefonů, tabletů, notebooků atp. je při zkoušce zakázáno. Tématické okruhy: České dějiny: 1) Česká společnost a pozdní osvícenství (josefínské reformy, situace na konci 18. století) 2) Napoleonské války a české země 3) Doba předbřeznová, společnost a kultura v českých zemích v první polovině 19. století 4) České země a rok 1848 5) Prusko-rakouská válka, rakousko-uherské vyrovnání a česká společnost 6) Austroslavismus a český nacionalismus 19. století 7) Historismus jako politický nástroj 8) Praha versus Vídeň – vztah české společnosti k dynastii a k monarchii 1804–1918 9) Industrializace českých zemí v 19. století 10) Ústavní vývoj v českých zemích ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století 11) České politické strany v 19. a na počátku 20. století 12) Česká společnost na přelomu 19. a 20. století – kultura, umění, věda, průmysl 13) Češi, české země a první světová válka Obecné dějiny: 1. VFR 2. Napoleonské války a změny, které přinesly 3. Vídeňský kongres a Evropa po VK (do 40. let 19. století) 4. Evropa ve 40. a 50. letech 19. století 5. Spojené království Velké Británie a Irska v 19. století a na počátku 20. století 6. Sjednocení Itálie a Německa a jejich vývoj do počátku 20. století 7.Diplomacie Habsburské monarchie v 19. století a na počátku 20. století 8. Východní otázka v 19. a na počátku 20. století 9. Rusko v 19. století a na počátku 20. století 10. USA v 19. století a na počátku 20. století 11. Kolonialismus a imperialismu 19. století (včetně burských válek). 12. Svět na přelomu 19. a 20. století 13. První světová válka. K úspěšnému zakončení předmětu je rovněž nutná 80 procentní účast na seminářích a příprava seminární práce (prezenční studium). V případě studijního pobytu Erasmus: 1. seminář – písemná příprava vzorové hodiny (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit si téma, které zpracují včetně termínu odevzdání); 2. přednáška – písemná zkouška (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit se na průběhu semestru včetně termínu zkoušky).
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/DE1A05